2017: Tre tips för en lyckad Golfens dag

Anmälningarna rullar in och i slutet av januari är fler än 140 klubbar anmälda. Vi arbetar aktivt för att nå årets mål om 250 klubbar. Golfens dag är en stor rekryteringsaktivitet som i kombination med den positiva publiciteten runt golfen kan resultera i att fler människor än någonsin söker sig till en golfanläggning i Sverige under 2017!

Det finns dock ett antal utmaningar inför Golfens dag och här är tre frågor som varje klubb redan nu bör arbeta med:

1. Vem gör vad och när!

För att lyckas med Golfens dag behöver klubben fördela ansvar och uppgifter samt fundera på vad ni ska göra för att följa upp alla besökare. Planera in aktiviteter, speltillfällen och träningar efter Golfens dag som kan få de nya golfarna att fastna för sporten.

2. Vårt avlånga land!

En del klubbar norröver har kanske inte öppnat banan den 20 maj. Ta chansen att arrangera Golfens dag i parken, på torget eller fotbollsplanen i stället. På våren är många sugna på att lära sig golf, och Golfens dag på en central plats på orten kan vara startskottet på en livslång kärlek till spelet.

3. Låt besökarna spela!

Att träffa bollen rent och få en känsla för spelet är en nyckel för att fastna. Låt alla besökare spela på en specialanpassad bana den 20 maj. SGF:s Golfäventyrsväska med allt material som behövs för 30- och 50-banor finns att beställa här. Klubbar som är anmälda till Golfens dag och riskerar att ha en snötäckt golfbana erhåller dessutom ett specialpris på väskan.

Marknadsmaterial för klubbar

SGF har tagit fram material som klubbar kan använda för att marknadsföra sin Golfens dag, som logotyp, banners, Facebook-bilder, förslag på texter samt en projektledarmall. Marknadsmaterialet finns att ladda ned här. Vi kommer under vintern att utöka med affischer, rörligt material och ett par olika annonsformat som klubbarna är fria att använda.  

Lycka till med planeringen!

Fler nyheter

  1. Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag
  2. Golfens dag

    Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag

    Nu finns första delen av kommunikationspaketet för Golfens dag 2018 tillgängligt för klubbar att använda. Dessutom introduceras begreppet BRA (Behålla – Rekrytera – Aktivera) för att utveckla arbetet med att attrahera och behålla medlemmar.

    Kampanjbild för Golfens dag 2018. På bilden syns logotypen för Golfens dag, 26 maj 2017 samt fem glada golfspelare i olika åldrar.

    Nu är det första kampanjmaterialet för Golfens dag 2018 tillgängligt. Med det som grund kan deltagande klubbar och anläggningar påbörja kommunikationen kring Golfens dag 2018 på hemsida, i nyhetsbrev och/eller i sociala medier. I paketet finns just nu:

    • Golfens dag-loggor i olika format
    • Kampanjbilder i olika format
    • Malltexter till olika kanaler

    Under första delen av 2018 kommer vi successivt att fylla på med mer material som filmer, annonsmallar, affischer, beachflaggor med mera.

    Ladda ner materialet här 

    Tips för en BRA Golfens dag!

    Golfens dag syftar till att locka nya golfspelare till klubben, men det krävs mer för att få dessa att bli till nya medlemmar. Vi behöver därför utveckla våra arbetssätt och få en mer heltäckande loop i arbetet med rekrytering. Vi introducerar nu därför begreppet BRA: Behålla – Rekrytera – Aktivera:

    Behålla: För att behålla medlemmar över tid behöver de engageras, i fallet Golfens dag genom att ta med en kompis till klubben. I utvärderingarna såg vi att de klubbar som fick störst effekt i samband med Golfens dag lyckades med detta. 

    Rekrytera: Rekrytering kommer fortsatt att vara Golfens dag huvudbudskap. En positiv totalupplevelse – som innehåller ett gott mottagande, roliga aktiviteter för hela familjen och ett genomtänkt erbjudande – skapar förutsättningar för ett bra utfall.

    Aktivera: En gång är ingen gång sägs det. För att Golfens dag inte ska bli en engångsföreteelse är det viktigt att bjuda in nya besökare till uppföljningsaktiviteter och få dem att komma ut på banan och testa igen och igen. Det är kanske den avgörande punkten för att få fler att förstärka sin relation med golfspelet och golfklubben.

    Vår förhoppning är att BRA som utgångspunkt bättre ska hjälpa Golfsverige i arbetet med att rekrytera och aktivera nya, samt behålla befintliga medlemmar.

     

  3. Uppladdningen inför 2018 har inletts
  4. Golfens dag

    Uppladdningen inför 2018 har inletts

    Ett massivt arbete från alla inblandade under premiären av Golfens dag resulterade i en härlig manifestation för golfen i hela Sverige den 20 maj 2017. 320 klubbar deltog och samarbeten mellan klubbar, medlemmar och partners skapade nya band som stärker golfen.

    Logo Golfens dag den 26 maj 2018.

    2018 är Golfens dag planerad till lördagen den 26 maj. Årets genomförande och utvärdering har varit väldigt lärorik och vi arbetar nu med att utveckla konceptet och få ännu bredare uppmärksamhet nästa år.

    ”Dubbelt upp” kommer fortsatt att utgöra temat, med grundtanken att befintliga golfare tar med en icke-golfare, men med ett förstärkt fokus på familjen. Vi arbetar just nu med kommunikation- och marknadsföringspaketet för 2018 som vi planerar att presentera under oktober.

    Alla klubbar och anläggningar som deltog 2017 behöver inte göra någon ny anmälan utan är direktanmälda. Om ni vill göra någon justering gällande er klubbs projektledare så är ni välkomna att mejla ändringen till claes.bjorklund@golf.se.

    Börja redan nu att fundera över vad ni på er klubb vill åstadkomma och varför ni vill vara med på Golfens dag 2018. Som inspiration, se filmen här ovan och besökarnas bilder från årets Golfens dag på golfensdag.se

  5. 2017: Målet är nått – över 250 klubbar anmälda!
  6. Golfens dag

    2017: Målet är nått – över 250 klubbar anmälda!

    Nästa mål är ett riktigt bra genomförande på alla anläggningar med ökat intresse för golfen och många nöjda gäster. Som inspiration har vi satt ihop ett dokument med tips på aktiviteter för en lyckad Golfens dag.

    Arbetet med Golfens dag är i full gång både nationellt och ute hos klubbarna som anmält sig. I början av mars har vi nått målet på 250 deltagande anläggningar under premiäråret 2017 vilket känns väldigt roligt! Många fler är naturligtvis välkomna att vara med. Kanske når vi närmare 300 redan i år?

    Nu är det dags att börja detaljplanera evenemanget enligt de tre faserna vi identifierat för att få önskad effekt – ökat intresse för golfen, många och nöjda gäster samt fler nya eller återvändande golfspelare.

    – Fas 1: november–maj – Planering, information och förankring
    – Fas 2: lördag 20 maj – Genomförande
    – Fas 3: juni–oktober – Utvärdering och uppföljning

    Utöver några enkla obligatoriska punkter är deltagande klubbar helt fria att arrangera och planera er egen Golfens dag, och fylla den med de aktiviteter som anser är bäst för att nå klubbens egna målsättningar med Golfens dag.

    Samtidigt vi vill gärna inspirera och stötta med tips på aktiviteter inom respektive fas. Vi har därför satt ihop ett dokument med allt från råd kring kommunikation mot olika målgrupper till förslag på program och aktiviteter, tips på hur ni arrangerar ett familjevänligt event och hur ni följer upp deltagarna efter den 20 maj.

    Läs och ladda ned dokumentet med tips här!