FOPPA-TÄVLING ÄVEN I ÅR

SAS MASTERS TOUR: Nu är det klart att blir ”Foppa-golf” i Örnsköldsvik även i år. Pensum Invitational by Peter Forsberg spelas på Veckefjärden GC 13-15 augusti med ett stort antal celebriteter på banan.

SAS MASTERS TOUR: Nu är det klart att blir "Foppa-golf" i Örnsköldsvik även i år. Pensum Invitational by Peter Forsberg spelas på Veckefjärden GC 13-15 augusti med ett stort antal celebriteter på banan.

Fjolårets premiärtävling blev en stor framgång. Med speciellt inbjudna artister, ishockeyspelare, golfstjärnor och andra kändisar i pro-am-tävlingen lockades fler åskådare till Veckefjärden än till någon annan SAS Masters Tour-tävling.

Nu har klubben med projektledaren Kent Forsberg i spetsen beslutat att köra tävlingen även i år, enligt samma koncept. Det betyder att de två första tävlingsdagarna spelas som pro-am medan tourproffsen är ensammma på banan sista dagen (lördag) då prispengarna ska fördelas.

- Vi är mycket nöjda med fjolårets tävling. Vi fick bra feedback inte bara från de inbjudna gästerna utan också från tävlingsdeltagarna. Dessutom var det roligt att kunna visa upp en bana med riktigt bra kvalitet, säger Kent Forsberg.

I fjol fanns, förutom Peter Forsberg själv, ett stort gäng kändisar med och förgyllde festen. Idrottsmän och artister i en exklusiv blandning. Bland pro-am-deltagarna syntes golfstjärnor som Helen Alfredsson, Jesper Parnevik och Per-Ulrik Johansson.

Ännu vill inte Kent Forsberg nämna vilka dragplåster som kommer till årets evenemang, eftersom ingenting i skrivande stund är definitivt. Men de flesta som kontaktakts har varit positiva, enligt Forsberg.

Att tävlingens värd, Foppa själv, ställer upp tillsammans med ett antal hockeyprofiler är självklart.

- För Peter är det här sommarens verkliga höjdare, säger pappa Kent.

- Det som är klart är att mästerkockarna Erik Lallertstedt och Leif Mannerström kommer och de ska även stå för matlagningen. Så det blir garanterat bra käk.

Prissumman i proffstävlingen Pensum Invitational by Peter Forsberg är i år 300000 kronor.

Louise Permelin, Svenska Golftourerna AB:s nya vd, är förstås glad för att tävlingen finns med på tourprogrammet även i år:

- Jag tycker det är roligt att vi kan presentera tävlingar även lite längre norrut i Sverige. Veckefjärden GC är en bana värd att spela och en vacker upplevelse i fin natur. Känner tacksamhet gentemot kändisarna och stjärnorna från andra idrotter som vill vara med och supporta SAS Masters Tour, som bland andra Peter Forsberg gör.

- Tävlingen blev en succé förra året och jag är säker på att den blir minst lika bra i år, säger Louise Permelin.

Vid frågor, kontakta
Louise Permelin, VD / Executive Director, Svenska Golftourerna AB