SM Match i golf spelas på Örebro GK

SM Match är Sveriges äldsta golfmästerskap och en klassiker bland tävlingar. SM Match spelades för första gången för herrar 1904 och för damer 1911. Tävlingen har haft många stora svenska spelare som vinnare. Mats Lanner, Mathias Grönberg, Linda Wessberg, Helen Alfredsson och Liselotte Neumann har alla vunnit SM Match.

"Svenska Golfförbundet väljer nu att fortsätta med SM Match i Örebro men i ett nytt koncept och i ett samarbete med Örebro Golfklubb (Lanna) tillsammans med Hedén & Jungander AB, Lanna Lodge och Lekebergs Sparbank", säger Louise Permelin, tävlingschef på Svenska Golfförbundet.

"Örebro Golfklubb med sina ombyggda greenområden var arrangörsklubb 2008. Trots svåra väderförhållanden presenterade man en mycket bra bana med hög kvalité och många positiva omdömen framfördes från spelarna om banans nya utformning. Att anläggningen dessutom väljer att satsa på turism med nybyggt hotell och relaxanläggning är en spännande utveckling. Därför är det inte svårt att välja Örebro Golfklubb som arrangör av SM Match även 2009 och vi hoppas på ett samarbete under flera år framåt", säger Louise Permelin.

Under tre års tid har Svenska Golfförbundet haft ett samarbete med Örebro kommun, Örebro Promotion och golfvaruhuset Dormy som inom ramen för Örebro Enterprise Open har genomfört SM Match tillsammans. Det är nu inte aktuellt med en fortsättning då dessa partners har valt att avsluta samarbetet.

SM Match för damer och herrar spelas på Örebro GK (Lanna) 19-22 augusti för herrar och 20-22 augusti för damer. Prissumman är 200 000 för herrar och 200 000 för damer.

Vid frågor, kontakta:
Louise Permelin, Tävlingschef på Svenska Golfförbundet, telefon 08-622 15 64 eller louise.permelin@sgf.golf.se