Världens bästa handigolfare till Sverige

15-16 augusti kommer världens bästa handigolfare till Malmö och Bokskogens GK för att tävla i Swedish Invitational 2008. Handigolfare är golfspelare med en funktionsnedsättning, såsom medfödda skador (cp-skada, polio, dysmeli, kortväxthet mm) samt förvärvade skador (amputationer, stroke, förlamning, mm).

35 spelare från 14 länder deltar och målsättningen är att etablera Swedish Invitational som den mest attraktiva och årligen återkommande tävlingen för handigolfspelare - allt under överinseende av H.K.H Kronprinsessan Victoria, som är tävlingens beskyddare.

Tävlingen innehåller ett mäktigt mästarmöte mellan svenske Johan Kammerstad, som är titelförsvarare sedan 2006, och världsmästaren i handigolf, Geoff Nicholas från Sydney, Australien. Både Johan och Geoff spelar utan handicap (scratch) trots sina funktionsnedsättningar.

Startfältet innehåller flera utmanare, bland annat före detta baseballproffset Manuel Del Los Santos från Frankrike. Los Santos är en av dem som slår absolut längst av de funktionshindrade spelarna: Hans snittslag med drivern mäter i snitt 280 meter.

- Swedish Invitational är den enda scratch-tävlingen i världen för personer med en funktionsnedsättning. Vi bygger framtiden för funktionshindrade golfare, säger Mats Linde (FIFH) och Björn Håkansson (HandiGolfGruppen, Svenska Golfförbundet), två av initiativtagarna till tävlingen och fortsätter.

-Sporten får en ny dimension när man ser dessa spelare slå driver, chippar och puttar med helt andra - och ibland mycket mer spännande - förutsättningar än den genomsnittlige golfaren.

Swedish Invitational är ett samarbete mellan FIFH Malmö (Föreningen Idrott För Handikappade), Bokskogens GK och Svenska Golfförbundet. Deltagarna spelar in under torsdagen den 14 augusti och finns då anträffbara för intervjuer och fotografering.

För mer information kontakta:

Björn Håkansson: 070-5641388, bjorn.h@ffdn.se

Mats Linde på FIFH: 0733-319981, mats.linde@fifh.com

Läs gärna mer om tävlingen på http://www.swedishinvitational.se/