A6 tipsar – så blir Golfens dag en succé

Ett lyckat Golfens dag-arrangemang börjar i god tid före lördagen den 25 maj. Golfklubben A6 i Jönköping har samlat på sig erfarenheter från tidigare år och delar nu med sig av de bästa tipsen.

Planering och framförhållning är två nyckelord när Per Simonsson, klubbchef på A6 GK, förklarar vad som krävs för att alla inblandade ska få ut så mycket som möjligt av Golfens dag.

Det gäller att förankra projektet i alla delar av klubben, bjuda in klubbens partners och att nå ut till både befintliga och potentiella medlemmar.

Fem tips för en lyckad Golfens dag – för klubben som kan lägga mycket kraft

  1. Rätt marknadsföring via utskick och framförallt genom sociala medier.

  2. Engagera styrelse, kommittéer, medlemmar och partners. Förklara varför klubben är med och genomför Golfens dag.

  3. För nya golfare: Erbjud en rolig och bra prova på golf-aktivitet kombinerat med aktiviteter som visar upp olika delar av området. Dessa behöver inte vara golfspecifika (exempelvis ansiktsmålning, TBE-vaccination, tävling: gissa antal peggar i en burk).

  4. För klubbens medlemmar: 1) Var ute i god tid och skapa eventkänsla. 2) Rikta er till dem som inte är på klubben varje dag i film, text och bild. 3) Gör korta intervjuer med olika medlemmar som representerar klubben.

  5. För partners: möjlighet att visa upp sitt sortiment. På A6 förra året erbjöds besökarna testkörning av nya bilmodeller, en partner bjöd på godisregn, klubben erbjöd demotest av utrustning och företag visade upp sitt utespa.

Det behöver varken kosta mycket eller vara komplicerat att göra Golfens dag till en positiv upplevelse för besökarna. Per Simonsson kommer med tre förslag som alla klubbar kan genomföra.

Enkla men uppskattade aktiviteter

  • Tipsrunda för att visa upp området och naturen.

  • Prova på-golf med instruktion.

  • Uppvisning med roliga slag.

Att arrangera Golfens dag kan innebära många vinster för klubben, exempelvis att stärka varumärket.

– I stark konkurrens visar vi att det är hos oss det händer mest saker. Det ökar intresset för golfsporten i hela kommunen bland icke-golfare och ökar antalet medlemmar i klubben på både kort och lång sikt, säger Simonsson.

Han fortsätter:

– Golfens dag är en win win-aktivitet som stärker förhållandet mellan klubben, våra entreprenörer och våra partners.

Avslutningsvis delar Simonsson med sig av tre lärdomar från tidigare arrangemang.

Tänk på detta

  • Nå nya. Det är lätt att rikta sig till de som vanligtvis är på klubben. Vi försöker att få fler att upptäcka och uppskatta klubbens verksamhet. Golfens dag är ett ypperligt tillfälle att visa upp hela anläggningen, där har tipsrundan varit riktigt bra.

  • Följ upp. Alla som besöker Golfens dag är potentiella medlemmar och gäster som kan följas upp och lockas tillbaka. Engagera fler i klubben och skapa en struktur med tydlig ansvarsfördelning där uppföljning blir en del.

  • Skapa samhörighet. På Golfens dag är man del i ett sammanhang, träffar andra likasinnade och har en rolig dag på klubben. Det är en byggsten för att bygga en kultur där alla känner tillhörighet och vill vara.

Anmäl din klubbs deltagande här

Fler nyheter

  1. Nyhet 2020 – välj ditt eget datum
  2. Golfens dag

    Nyhet 2020 – välj ditt eget datum

    Nu är det klart – golfens stora rekryteringsdag fortsätter 2020. Samma härliga golffest på landets golfanläggningar – nu med möjlighet för klubbar och distrikt att själva bestämma datum.

    Under projektets tre första år har Golfens dag genomförts på ett gemensamt datum i hela Sverige. Efter utvärdering och feedback från deltagande golfklubbar kommer projektet att fortsätta under 2020 – men nu utan ett fastställt nationellt datum.

    Det innebär att golfklubben kan planera och anordna ett Golfens dag-event på ett datum som passar utifrån just er anläggning, verksamhet och säsongsstart. 

    Engagerar hela Golfsverige

    Precis som tidigare är Golfens dag ett gemensamt projekt, där förbund, klubbar och distrikt arbetar tillsammans för att skapa en rolig dag där golfintresserade får möjlighet att testa golf.

    SGF kommer precis som tidigare att ta fram ett marknadsföringsmaterial som klubben och/eller distriktet kan använda i sin marknadsföring och kommunikation. Det kommer inte längre att hänvisa till ett specifikt datum. 

    Många golfdistriktsförbund kommer att samordna Golfens dag i sitt respektive distrikt. Med ett gemensamt datum för alla klubbar i distriktet kan ni dra nytta av en samordnad kommunikation och nå fler potentiella besökare i er region.

    En rekryteringsaktivitet för klubben 

    Syftet med Golfens dag är fortsatt att ge golfintresserad allmänhet i olika åldrar en enkel och rolig möjlighet att testa på golf. 

    För klubben blir det möjlighet att rekrytera nya medlemmar och skapa lokal synlighet för golfen genom att bjuda in till och arrangera Golfens dag på er anläggning och visa upp de värden vår idrott kan ge.

    Hoppas att just din golfklubb vill vara med även 2020! 

  3. Dags att utvärdera dagen!
  4. Golfens dag

    Dags att utvärdera dagen!

    Först och främst ett stort tack till alla arrangörer för ert engagemang i samband med Golfens dag 2019. Hoppas att ni är nöjda med era event och att ni får bra effekt från dagen.

    För att kunna följa upp och utvärdera resultatet har den sista projektledarinformationen för 2019 fokus på enkäter – en riktat till er som arrangör och en för era besökare.

    Utvärderingsenkät för arrangörer

    Vi behöver din hjälp för att genomföra en bra utvärdering så att vi kan utveckla Golfens dag vidare. Jag skulle önska att du tar dig tid att svara på vår korta klubbenkät (fem frågor). Era synpunkter är viktiga för att vi tillsammans ska kunna vässa Golfens dag till nästa år.

    Till klubbenkäten


    Utvärderingsenkät för besökare

    Jag ber er också att skicka också ut en enkätförfrågan till de besökare ni samlat in mejladresser till, för att få mer kunskap om vad de tyckte om ert arrangemang. Enkäten är öppen till tisdagen den 11 juni.

    Förslag på text i ert mejlutskick till besökarna, samt länk till besökarenkäten vi förberett:
    _______________________________

    Hej och tack för att du besökte vår golfklubb under Golfens Dag. Vi hoppas att du hade en bra upplevelse och vill prova på golf hos oss igen. 

    För att vi ska få reda på vad du tyckte om vårt arrangemang har vi gjort en kort enkät som tar cirka två minuter att besvara. Vi skulle uppskatta om du tog dig tiden att ge oss feedback. Enkäten är öppen till och med 11 juni. Tack på förhand och varmt välkommen åter till oss på klubben! 

    Vänliga hälsningar XYZ
    Till enkäten
    _______________________________

    Återigen tack för ert bidrag till årets stora golffest. 

  5. Bara några dagar kvar till Golfens dag 2019!
  6. Golfens dag

    Bara några dagar kvar till Golfens dag 2019!

    Efter flera månaders planering kliver vi nu in i genomförandefasen och får äntligen välkomna medlemmar och gäster till årets stora golffest.

    Kartan på golfensdag.se visar nu cirka 170 klubbar som kommer att manifestera vår idrott under Golfens dag. Det visar verkligen på kraften som finns i svensk golf! Med bara några dagar kvar informerar vi i det femte nyhetsbrevet om några sista saker att tänka på.

    Sista chansen att marknadsföra ert event

    En sista påminnelse i nyhetsbrev, hemsida och sociala medier kan vara det som blir avgörande för att medlemmar, partners och andra aktörer tar med vänner och familj till er på Golfens dag.

    Tips: Marknadsför inlägg på Facebook och/eller Instagram så når ni många människor i närområdet för bara några hundralappar. Bilder och filmer finns i kommunikationspaketet. Använd gärna #golfensdag2019 när ni publicerar inlägg i sociala medier så hjälps vi åt att sprida glädjen.

    Kontakta lokalmedia

    Idag har vi skickat ut ett pressmeddelande brett till nationell och lokal press i hela Sverige. För bästa effekt, ta kontakt med era lokala medier och informera om just ert evenemang och bjud in dem att besöka er på lördag. Se till att någon från klubben – gärna klubbchef eller ordförande – tar hand om journalister som dyker upp. Ta chansen att prata varmt om Golfens dag, er klubb och golfen i stort.

    Dokumentera dagen – men tänk på GDPR

    Ta gärna mycket härliga bilder från Golfens dag som ni kan använda för att tacka besökarna, skicka till media och inför kommande evenemang. Informera då om att ni fotograferar så att personer som inte vill synas på bild får en chans att säga till. Gör en egen informationslapp eller skriv ut den som nu finns att ladda ner i kommunikationspaketet.

    Följ upp från besök till medlemskap

    När ni väl etablerat en relation med nyfikna besökare är tillgången till kontaktuppgifter värda sin vikt i guld. Det finns ett enkelt sätt att lägga in dem direkt i GIT genom kategorin ”Prospects” Då blir det lätt att följa upp besöket och se deras väg till ett eventuellt framtida medlemskap. Ladda ner instruktionen här.

    Lycka till med ert genomförande!