Så använder du hashtags

Generella tips

  • Viktigast av allt: Se till att ha ett öppet konto (inte privat) om du ska hashtagga. Annars fyller hashtaggen ingen funktion då människor utanför ändå inte hittar till kontot.

  • Se upp för hashtagväggar – använd inte för många hashtags i ett och samma inlägg. Det kan lätt se "reklamigt" och spammigt ut. Få och relevanta är det som gäller.

  • Samla ihop 10–20 hashtaggar som är relevanta för just din klubb och för de ämnen du pratar om i klubbens sociala kanaler, som sedan kan varvas mellan olika inlägg. Om du inte har återkommande hashtags blir det lätt spretigt.

  • Tror du att människor söker på #klubbnamnet kan du hashtagga med namnet.

  • Följ utvecklingen av relevanta hashtags, spana efter intressanta som kan driva trafik till er. På sidor som ex http://www.hashtagsforlikes.co/ listas de mest populära hashtagsen inom olika ämnen. Men - kom ihåg att hashtags är lika föränderliga som sociala medier, det gäller att hänga med i utvecklingen.

  • Hashtags kan också användas i ett komiskt eller berättande syfte – det vill säga att man berättar något genom hashtaggen. Till exempel: "Idag sprang jag till bussen! #jajagförsovmigidagigen". Då används hashtagsen inte för att utvigda sitt community, utan mer för komisk eller berättande effekt. En parentes i sammanhanget.

  • Förutom de stora plattformarna som Twitter, Facebook och Instagram kan hashtags också användas på LinkedIn.

Att arbeta med hashtags på Twitter
Genom att söka på en specifik hashtag på Twitter, och därigenom engagera sig i diskussioner som är intressanta för klubben, kan du hitta likasinnade människor att interagera med. För att interagera med er målgrupp, och öka möjligheterna att fler människor hittar till er, är det även viktigt att använda hashtags kontinuerligt i tweets. Skriver du om ledarskap, använd till exempel hashtags som #ledarskap, #ledare eller #utveckling. Ett bra tips är att försöka väva in hashtagsen i inlägget. Till exempel: “#ledarskap och #personligtledarskap är inte samma sak, men precis lika viktigt. Har du som #ledare koll på skillnaden?”. Använd två till fyra hashtags per inlägg.

Att arbeta med hashtags på Instagram
Klubben samlar på sig 10–20 hashtags att använda i sina inlägg. Använd runt tre till fem hashtags av dessa per inlägg. Lägg aldrig hashtags som en kommentar till inlägget – det gillar inte Instagrams algoritm. Ett bra tips är att väva in hashtags i själva inlägget, på samma sätt som ovan om Twitter.
Klubben kan dessutom skapa en unik hashtag, och därunder samla alla bilder som gör att följarna (medlemmar och andra) förhoppningsvis blir inspirerade att göra inlägg under samma hashtag. På det sättet kan du skapa communitys. Men då gäller också att du jobbar för att hitta nya människor/konton att följa och interagera med, hashtags hjälper till där. Använd också hashtags i Instagram Stories.

Att arbeta med hashtags på Facebook
Hashtags är inte en lika självklar del på Facebook som det är på Twitter och Instagram. På Facebook breddas istället nätverket främst när du ser vad följarna gillar och delar. När hashtags används på Facebook är det oftast vid tävlingar eller events. Men när något stort har inträffat i världen har hashtags på Facebook haft en avgörande roll. Ett exempel är #openstockholm. Hashtags används också på Facebook om ett företag eller en organisation går ut med en större kampanj, och vill sprida kampanjen och etablera just den hashtagen. Så, hashtags används ytterst sparsamt på Facebook, och främst vid större kampanjer, händelser eller tävlingar. Om det ska användas, lägg till en eller max två per inlägg.