2017: Temat är klart – nu dubblar vi golfupplevelsen

Det är dubbelt så roligt att dela glädjen i golfen med en kompis eller en familjemedlem. Därför har vi valt "Dubbelt upp" som tema för Golfens dag 2017.

Sedan lanseringen av Golfens dag för tre veckor sedan har vi mötts av många positiva kommentarer. Golfsveriges största organisationer står bakom aktiviteten. Nu vill vi att Sveriges klubbar hoppar på tåget för att manifestera golfens styrkor under denna gemensamma dag. Det är på golfanläggningarna det händer!

Varje klubb/anläggning planerar och arrangerar sin Golfens dag kring ett gemensamt årligt tema. Temat för 2017 är ”Dubbelt upp”. Vi vill signalera att det är dubbelt så roligt att dela glädjen och upplevelserna från golfen med en kompis eller familjemedlem. Tänk dig känslan av att göra ett hole-in-one utan att någon ser det...!

Syftet med Golfens dag är att tillvarata det stora intresset för golf och rekrytera nya spelare. Vi hoppas att Golfsverige med gemensamma krafter kan locka upp till 15 000 besökare till landets golfanläggningar. SGF och övriga organisationer kommer att sprida Golfens dag nationellt medan klubben/anläggningen bjuder in till sitt arrangemang lokalt. De klubbar och anläggningar som är med och arrangerar Golfens dag 2017 kommer att få ta del av ett marknadsföringspaket med kampanjmaterial som ska underlätta arbetet.

Ett bra, välorganiserat och välkomnande arrangemang är viktigt men det är uppföljningen som blir det avgörande om klubben kommer att lyckas rekrytera nya medlemmar. För att få verklig effekt är ett av målen därför att deltagande klubbar ska genomföra uppföljningsaktiviteter under säsongen. Det kan handla om allt från grillkväll till provspel på banan, träningstillfällen och Grönt Kort-kurs.

Anmälan för att arrangera Golfens dag öppnar i mitten av november, men redan idag kan det vara bra att utse en lokal ambassadör på anläggningen som ansvarar för att projektleda evenemanget och blir kontaktperson gentemot SGF.

Nyheter och information kommer regelbundet att publiceras här på sajten. Redan nu finns svar på ett antal frågor som rör syfte och mål, hur en Golfens dag kan se ut och hur det kan marknadsföras att läsa här.  

Skribent

Porträttbild ej upplagd

Fler nyheter

  1. Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag
  2. Golfens dag

    Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag

    Nu finns första delen av kommunikationspaketet för Golfens dag 2018 tillgängligt för klubbar att använda. Dessutom introduceras begreppet BRA (Behålla – Rekrytera – Aktivera) för att utveckla arbetet med att attrahera och behålla medlemmar.

    Kampanjbild för Golfens dag 2018. På bilden syns logotypen för Golfens dag, 26 maj 2017 samt fem glada golfspelare i olika åldrar.

    Nu är det första kampanjmaterialet för Golfens dag 2018 tillgängligt. Med det som grund kan deltagande klubbar och anläggningar påbörja kommunikationen kring Golfens dag 2018 på hemsida, i nyhetsbrev och/eller i sociala medier. I paketet finns just nu:

    • Golfens dag-loggor i olika format
    • Kampanjbilder i olika format
    • Malltexter till olika kanaler

    Under första delen av 2018 kommer vi successivt att fylla på med mer material som filmer, annonsmallar, affischer, beachflaggor med mera.

    Ladda ner materialet här 

    Tips för en BRA Golfens dag!

    Golfens dag syftar till att locka nya golfspelare till klubben, men det krävs mer för att få dessa att bli till nya medlemmar. Vi behöver därför utveckla våra arbetssätt och få en mer heltäckande loop i arbetet med rekrytering. Vi introducerar nu därför begreppet BRA: Behålla – Rekrytera – Aktivera:

    Behålla: För att behålla medlemmar över tid behöver de engageras, i fallet Golfens dag genom att ta med en kompis till klubben. I utvärderingarna såg vi att de klubbar som fick störst effekt i samband med Golfens dag lyckades med detta. 

    Rekrytera: Rekrytering kommer fortsatt att vara Golfens dag huvudbudskap. En positiv totalupplevelse – som innehåller ett gott mottagande, roliga aktiviteter för hela familjen och ett genomtänkt erbjudande – skapar förutsättningar för ett bra utfall.

    Aktivera: En gång är ingen gång sägs det. För att Golfens dag inte ska bli en engångsföreteelse är det viktigt att bjuda in nya besökare till uppföljningsaktiviteter och få dem att komma ut på banan och testa igen och igen. Det är kanske den avgörande punkten för att få fler att förstärka sin relation med golfspelet och golfklubben.

    Vår förhoppning är att BRA som utgångspunkt bättre ska hjälpa Golfsverige i arbetet med att rekrytera och aktivera nya, samt behålla befintliga medlemmar.

     

  3. Uppladdningen inför 2018 har inletts
  4. Golfens dag

    Uppladdningen inför 2018 har inletts

    Ett massivt arbete från alla inblandade under premiären av Golfens dag resulterade i en härlig manifestation för golfen i hela Sverige den 20 maj 2017. 320 klubbar deltog och samarbeten mellan klubbar, medlemmar och partners skapade nya band som stärker golfen.

    Logo Golfens dag den 26 maj 2018.

    2018 är Golfens dag planerad till lördagen den 26 maj. Årets genomförande och utvärdering har varit väldigt lärorik och vi arbetar nu med att utveckla konceptet och få ännu bredare uppmärksamhet nästa år.

    ”Dubbelt upp” kommer fortsatt att utgöra temat, med grundtanken att befintliga golfare tar med en icke-golfare, men med ett förstärkt fokus på familjen. Vi arbetar just nu med kommunikation- och marknadsföringspaketet för 2018 som vi planerar att presentera under oktober.

    Alla klubbar och anläggningar som deltog 2017 behöver inte göra någon ny anmälan utan är direktanmälda. Om ni vill göra någon justering gällande er klubbs projektledare så är ni välkomna att mejla ändringen till claes.bjorklund@golf.se.

    Börja redan nu att fundera över vad ni på er klubb vill åstadkomma och varför ni vill vara med på Golfens dag 2018. Som inspiration, se filmen här ovan och besökarnas bilder från årets Golfens dag på golfensdag.se

  5. 2017: Målet är nått – över 250 klubbar anmälda!
  6. Golfens dag

    2017: Målet är nått – över 250 klubbar anmälda!

    Nästa mål är ett riktigt bra genomförande på alla anläggningar med ökat intresse för golfen och många nöjda gäster. Som inspiration har vi satt ihop ett dokument med tips på aktiviteter för en lyckad Golfens dag.

    Arbetet med Golfens dag är i full gång både nationellt och ute hos klubbarna som anmält sig. I början av mars har vi nått målet på 250 deltagande anläggningar under premiäråret 2017 vilket känns väldigt roligt! Många fler är naturligtvis välkomna att vara med. Kanske når vi närmare 300 redan i år?

    Nu är det dags att börja detaljplanera evenemanget enligt de tre faserna vi identifierat för att få önskad effekt – ökat intresse för golfen, många och nöjda gäster samt fler nya eller återvändande golfspelare.

    – Fas 1: november–maj – Planering, information och förankring
    – Fas 2: lördag 20 maj – Genomförande
    – Fas 3: juni–oktober – Utvärdering och uppföljning

    Utöver några enkla obligatoriska punkter är deltagande klubbar helt fria att arrangera och planera er egen Golfens dag, och fylla den med de aktiviteter som anser är bäst för att nå klubbens egna målsättningar med Golfens dag.

    Samtidigt vi vill gärna inspirera och stötta med tips på aktiviteter inom respektive fas. Vi har därför satt ihop ett dokument med allt från råd kring kommunikation mot olika målgrupper till förslag på program och aktiviteter, tips på hur ni arrangerar ett familjevänligt event och hur ni följer upp deltagarna efter den 20 maj.

    Läs och ladda ned dokumentet med tips här!