2017: Premiär för Golfens dag 20 maj

Svensk golfsports största organisationer gör gemensam sak och lanserar Golfens dag. Premiären blir den 20 maj 2017 och syftet är att tillvarata det stora golfintresset i Sverige och nå nya golfspelare.

Golfens dag är ett initiativ för att visa upp golfen för en bredare allmänhet i en tid då intresset ökar. Golfens återtåg i OS och fina framgångar på proffssidan – med Henrik Stensons historiska majorseger i The Open plus hans silvermedalj i OS, och flera andra toursegrar av exempelvis Alexander Norén och Anna Nordqvist – har skapat uppmärksamhet för sporten även hos icke-golfare. För att ta tillvara på intresset känns det rätt med en speciell dag.

Projektet Golfens dag löper tills vidare över tre år: 20 maj 2017, 26 maj 2018 och 25 maj 2019. Fokus ligger på rekrytering och det huvudsakliga målet är att nå nya golfspelare. Varje år kommer sedan ett gemensamt tema utgöra ramen för Golfens dag på de klubbar och anläggningar runtom i landet som väljer att vara med.

– Landets 700 professionella tränare vill att detta blir en dag då nya golfspelare kan inkluderas i golfen. Golfens dag blir därför en av årets viktigaste dagar, säger Claes Björklund, ordförande i PGA och projektledare för Golfens dag.

Det är Sveriges golfleverantörers förening (SGLF), PGA of Sweden (PGA), Golf Administratörernas Förening (GAF), Swedish Greenkeepers Association (SGA) och Svenska Golfförbundet (SGF) som står bakom initiativet kring en samlingsdag för golfen. Genom att de stora organisationerna är med kan hela golfindustrin marknadsföras och synligheten ökas kring de fördelar golf har när det gäller friskvård, miljö och samhällsekonomi.

I hundra år, 1904–2004, ökade antalet golfare. 2005 minskade antalet medlemskap i klubbarna, men från 2014 är det åter en positiv trend och prognosen för 2016 ser mycket lovande ut med fler medlemmar och rekordmånga golfronder ute på klubbarna. Golfen är idag mer tillgänglig för alla, genom fler typer av medlemskap med lägre kostnad och enklare och billigare utrustning.

– Intresset för golf i Sverige är stort, men ännu är det många som inte hittat tillhörighet i en golfklubb. Golfens dag är därför ett initiativ som ska välkomna nya golfspelare, men också stimulera klubbarna att vässa sin verksamhet ännu mer, säger Gunnar Håkansson, Svenska Golfförbundets generalsekreterare.

Skribent

Porträttbild ej upplagd

Fler nyheter

  1. Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag
  2. Golfens dag

    Kampanjmaterial och en "BRA" Golfens dag

    Nu finns första delen av kommunikationspaketet för Golfens dag 2018 tillgängligt för klubbar att använda. Dessutom introduceras begreppet BRA (Behålla – Rekrytera – Aktivera) för att utveckla arbetet med att attrahera och behålla medlemmar.

    Kampanjbild för Golfens dag 2018. På bilden syns logotypen för Golfens dag, 26 maj 2017 samt fem glada golfspelare i olika åldrar.

    Nu är det första kampanjmaterialet för Golfens dag 2018 tillgängligt. Med det som grund kan deltagande klubbar och anläggningar påbörja kommunikationen kring Golfens dag 2018 på hemsida, i nyhetsbrev och/eller i sociala medier. I paketet finns just nu:

    • Golfens dag-loggor i olika format
    • Kampanjbilder i olika format
    • Malltexter till olika kanaler

    Under första delen av 2018 kommer vi successivt att fylla på med mer material som filmer, annonsmallar, affischer, beachflaggor med mera.

    Ladda ner materialet här 

    Tips för en BRA Golfens dag!

    Golfens dag syftar till att locka nya golfspelare till klubben, men det krävs mer för att få dessa att bli till nya medlemmar. Vi behöver därför utveckla våra arbetssätt och få en mer heltäckande loop i arbetet med rekrytering. Vi introducerar nu därför begreppet BRA: Behålla – Rekrytera – Aktivera:

    Behålla: För att behålla medlemmar över tid behöver de engageras, i fallet Golfens dag genom att ta med en kompis till klubben. I utvärderingarna såg vi att de klubbar som fick störst effekt i samband med Golfens dag lyckades med detta. 

    Rekrytera: Rekrytering kommer fortsatt att vara Golfens dag huvudbudskap. En positiv totalupplevelse – som innehåller ett gott mottagande, roliga aktiviteter för hela familjen och ett genomtänkt erbjudande – skapar förutsättningar för ett bra utfall.

    Aktivera: En gång är ingen gång sägs det. För att Golfens dag inte ska bli en engångsföreteelse är det viktigt att bjuda in nya besökare till uppföljningsaktiviteter och få dem att komma ut på banan och testa igen och igen. Det är kanske den avgörande punkten för att få fler att förstärka sin relation med golfspelet och golfklubben.

    Vår förhoppning är att BRA som utgångspunkt bättre ska hjälpa Golfsverige i arbetet med att rekrytera och aktivera nya, samt behålla befintliga medlemmar.

     

  3. Uppladdningen inför 2018 har inletts
  4. Golfens dag

    Uppladdningen inför 2018 har inletts

    Ett massivt arbete från alla inblandade under premiären av Golfens dag resulterade i en härlig manifestation för golfen i hela Sverige den 20 maj 2017. 320 klubbar deltog och samarbeten mellan klubbar, medlemmar och partners skapade nya band som stärker golfen.

    Logo Golfens dag den 26 maj 2018.

    2018 är Golfens dag planerad till lördagen den 26 maj. Årets genomförande och utvärdering har varit väldigt lärorik och vi arbetar nu med att utveckla konceptet och få ännu bredare uppmärksamhet nästa år.

    ”Dubbelt upp” kommer fortsatt att utgöra temat, med grundtanken att befintliga golfare tar med en icke-golfare, men med ett förstärkt fokus på familjen. Vi arbetar just nu med kommunikation- och marknadsföringspaketet för 2018 som vi planerar att presentera under oktober.

    Alla klubbar och anläggningar som deltog 2017 behöver inte göra någon ny anmälan utan är direktanmälda. Om ni vill göra någon justering gällande er klubbs projektledare så är ni välkomna att mejla ändringen till claes.bjorklund@golf.se.

    Börja redan nu att fundera över vad ni på er klubb vill åstadkomma och varför ni vill vara med på Golfens dag 2018. Som inspiration, se filmen här ovan och besökarnas bilder från årets Golfens dag på golfensdag.se

  5. 2017: Målet är nått – över 250 klubbar anmälda!
  6. Golfens dag

    2017: Målet är nått – över 250 klubbar anmälda!

    Nästa mål är ett riktigt bra genomförande på alla anläggningar med ökat intresse för golfen och många nöjda gäster. Som inspiration har vi satt ihop ett dokument med tips på aktiviteter för en lyckad Golfens dag.

    Arbetet med Golfens dag är i full gång både nationellt och ute hos klubbarna som anmält sig. I början av mars har vi nått målet på 250 deltagande anläggningar under premiäråret 2017 vilket känns väldigt roligt! Många fler är naturligtvis välkomna att vara med. Kanske når vi närmare 300 redan i år?

    Nu är det dags att börja detaljplanera evenemanget enligt de tre faserna vi identifierat för att få önskad effekt – ökat intresse för golfen, många och nöjda gäster samt fler nya eller återvändande golfspelare.

    – Fas 1: november–maj – Planering, information och förankring
    – Fas 2: lördag 20 maj – Genomförande
    – Fas 3: juni–oktober – Utvärdering och uppföljning

    Utöver några enkla obligatoriska punkter är deltagande klubbar helt fria att arrangera och planera er egen Golfens dag, och fylla den med de aktiviteter som anser är bäst för att nå klubbens egna målsättningar med Golfens dag.

    Samtidigt vi vill gärna inspirera och stötta med tips på aktiviteter inom respektive fas. Vi har därför satt ihop ett dokument med allt från råd kring kommunikation mot olika målgrupper till förslag på program och aktiviteter, tips på hur ni arrangerar ett familjevänligt event och hur ni följer upp deltagarna efter den 20 maj.

    Läs och ladda ned dokumentet med tips här!