Sörenstam betalar tillbaka med glädje

Med ANNIKA Invitational Europe ger Annika Sörenstam inte bara tillbaka till golfen – hon ger också unga, golfande tjejer möjligheten att lyckas genom att lära av varandra.

Solen sken över Bokskogens Golfklubb på måndagsförmiddagen då cirka 200 spelare, föräldrar, sponsorer och klubbmedlemmar samlats för att se Annika Sörenstam samt kompisen och kollegan Peter Hanson, uppvuxen på Bokskogens Golfklubb, hålla en clinic som starten av ANNIKA Invitational Europe 2016.

Därpå följde presskonferens där Annika Sörenstam berättade om lyckan att få ge tillbaka till golfen, hur viktigt det är med glädje och passion i spelet, samt att se hela människan  vilket utöver det rent golftekniska innefattar såväl den mentala som den sociala delen.

På tisdagen startar ANNIKA Invitational Europe på Bokskogens Golfklubb. 78 av Europas bästa tjejer i åldern 15-18 år gör upp om segern i en tävling som pågår under tre dagar och omfattar 54 hål. Utöver det blir det föreläsningar, sociala event och chans att knyta nya vänskapsband med golfande tjejer från hela Europa.

Det är femte året som ANNIKA Invitational Europe arrangeras i samarbete med Svenska Golfförbundet. I år på en golfklubb där golfen som idrott är prioriterad, och som är van att med jämna mellanrum ha stora tävlingar, bland annat VM i handigolf.

Parallellt med ANNIKA Invitational Europe arrangeras ANNIKA Cup för tionde gången där Sveriges tolv högst rankade tjejer i åldern 13-15 år får ta del av Annikas erfarenhet under fyra fullmatade dagar.

För högupplösta bilder från ANNIKA Invitational Europe 2016 och ANNIKA Cup 2016 på Bokskogens GK se här.

För startlista och aktuell leaderboard, se här.

För mer information, se tidigare pressmeddelande här eller kontakta presschef Thomas Björn på e-post thomas@kraftfull.com eller mobil 070-230 24 84. För dagliga uppdateringar, spelarintervjuer och bilder, se den officiella Facebook-sidan för ANNIKA Invitational Europe.