Golfsäsongen har fått en flygande start

Golfsäsongen 2011 har fått en flygande start. Det visar färska siffror från Golfens IT-system, GIT. - Sett över de fyra första månaderna ligger bokningarna 18 procent över fjolåret, säger Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare i Svenska Golfförbundet och chef för GIT.

Golfsäsongen 2011 har fått en flygande start. Det visar färska siffror från Golfens IT-system, GIT. - Sett över de fyra första månaderna ligger bokningarna 18 procent över fjolåret, säger Bo Bengtsson, biträdande generalsekreterare i Svenska Golfförbundet och chef för GIT.

Även om vissa golfklubbar fortfarande brottas med ekonomiska problem, ökar intresset för att spela golf. Det visar tydligt nya siffror framtagna ur Golfens IT-system, GIT. Redan i januari började golfarna boka starttider. Trots den hårda vintern fanns redan i januari-mars ett sug efter vår och golfspel.

Särskilt stark blev inte oväntat påskveckan (måndag-måndag), då det var varmt och bra väder över stora delar av landet. Siffrorna talar sitt tydliga språk:
2009 = 185 100 bokningar, 2010 = 91 900 (tidig påsk) och 2011 = 273 000.

- Sett över de fyra första månaderna ligger bokningarna 18 procent över siffrorna från 2010. Det innebär 181 700 fler bokningar i år jämfört med i fjol, säger Bo Bengtsson som har fler positiva siffror att redovisa:

- 2011 är 134 700 bokningar bättre än rekordåret 2009!

"Min Golf" är platsen på portalen Golf.se, där golfarna själva går in och bokar starttider på den egna klubben, eller som gäst hos annan. Även här är siffrorna mycket starka:

- Min Golf noterar nytt rekord för perioden januari-april, vilket är en ökning med 45 procent jämfört med 2010, säger Bengtsson.

Intresset för att tävla har dock minskat med sju procent jämfört med samma period i fjol.

- Detta trots att det funnits fler möjligheter att tävla, jämfört med 2010. Att tolka detta som om det sociala spelet får större betydelse sett över hela säsongen är dock för tidigt att göra, sammanfattar Bengtsson.

Roger Andersson, Svenska Golfförbundets kommunikationschef, säger:

- Suget efter golf har säkert också sin förklaring i det ökade intresse media visat golfen i år, inte minst genom tv-sändningarna från US Masters och golfbilagorna i de stora dagstidningarna.