Parmlid på Nordea Tour

Det blir celebert besök på Nynäshamns GK när Nordea Tour den här veckan fortsätter med Körunda Ladies Open. Mikaela Parmlid kommer direkt från LPGA-spel i Ohio och förgyller ett redan tidigare starkt startfält.

Det blir celebert besök på Nynäshamns GK när Nordea Tour den här veckan fortsätter med Körunda Ladies Open. Göteborgskan Mikaela Parmlid kommer direkt från LPGA-spel i Ohio och förgyller ett redan tidigare starkt startfält.

Mikaela Parmlid, som representerar Göteborgs GK, är sedan några år tillbaka etablerad i USA och tävlar till vardags på världens bästa damtour. Så sent som i fredags levererade hon en briljant 65-rond och var bäst på banan för en dag i Jamie Farr Classic. Det blev till sist en 62:a-plats för Mikaela.

I veckans US Open får hon ingen plats och har i stället valt att åka hem till Sverige. Hon hörde själv av sig till Svenska Golftourerna och meddelade att hon var intresserad av att spela hemma i Sverige

- Jättekul. Det är inte alltid vi kan visa upp en LPGA-spelare på Nordea Tour, säger Louise Permelin, vd för Svenska Golftourerna AB.

Startfältet i Nordea Tour håller hög klass. Förutom Mikaela Parmlid finns fem spelare som har kortet till Ladies European Tour. Det är Karin Börjeskog, Nyköping, Elin Emanuelsson, Ingarö, Christine Hallström, Södertälje, Anna Tybring, Motala, och inte minst den tvåfaldiga LET-vinnaren Lotta Wahlin från Landeryd.

Ett av de intressantaste namnen på banan är Mallory Fraiche från USA. Den 22-åriga amerikanskan har lockats till Sverige av sina svenska skolkamrater på University of Arkansas i Little Rock. Fraiche har hittills hunnit med två starter på Nordea Tour – och slutat trea och etta. Så sent som i lördags vann hon IT-Arkitekterna Ladies Open på Botkyrka GK. Hon siktar på att spela minst sex svenska tävlingar innan hon återvänder till USA.

Körunda Ladies Open är en klassiker som funnits med länge på den svenska touren. Tävlingen återkom i fjol efter några års uppehåll.

- Det är det unika samarbetet mellan golfklubben och Körunda Golf & Konferenshotell som gör det möjligt för oss att vara med på touren. Med hotellet mitt på anläggningen har vi de bästa förutsättningarna för ett tourevenemang, säger tävlingsledaren Bo Nilsson.

Nynäshamns GK förfogar över tre inbjudande niohålsslingor och som vanligt är det kombinationen Sjö och Berg som används när touren kommer på besök.

Körunda Ladies Open spelas över 54 hål 8-10 juli (torsdag-lördag) och är den femte i ordningen på damernas Nordea Tour 2010.

Pressansvarig för tävlingen:
Bo Nilsson
Tävlingsledare
Bo.nilsson@veolia-transport.se

Allmänna frågor om Nordea Tour hänvisas till:
Louise Permelin
VD Svenska Golftourerna
louise.permelin@golf.se

Följ Nordea tour på www.nordeatour.se eller via facebook och twitter.

En kort film om Nordea Tour