Nordea ny titelsponsor för Scandinavian Masters

Bank- och finanskoncernen Nordea blir titelsponsor för den svenska europatour-tävlingen i golf för herrar. Tävlingen får namnet Nordea Scandinavian Masters. Nordea blir också titelsponsor för den nordiska tour som i år inkluderat 28 tävlingar. Namnet blir Nordea Tour.

Avtalet löper på tre år och är det största inom svensk golfsport.

- Det här ger oss den kickstart vi behöver för att nå vår vision att bli Europas näst största tävling efter British Open. Det är oerhört glädjande att tävlingen har så stor dragningskraft, säger Fredrik Nilsmark, vd för Scandinavian Masters AB, som driver Nordea Scandinavian Masters.

- Vi är glada att kunna bidra till en tävling som kan öka den internationella uppmärksamheten på Sverige och Norden. Med en bra bana, ett stabilt samarbete och ambitiösa ägare har Nordea Scandinavian Masters all möjlighet att bli ännu attraktivare. Nordea Tour kommer också att ge många unga spelare möjlighet att sätta nya mål och utvecklas, säger Christian Clausen, koncernchef i Nordea.

- Som den ledande nordiska banken är vi också glada över att kunna bidra till att knyta band mellan människor och företag i olika länder och städer i Norden. Samarbetet ger Nordea en värdefull exponering mot våra viktigaste kundsegment, fortsätter Christian Clausen.

Med Nordea Scandinavian Masters blir det 2010 premiär för en tourtävling på Sveriges nya superanläggning för golf utanför Stockholm. Tävlingen ska spelas på Bro Hof som redan fått stort internationellt erkännande och flera utmärkelser.

Den nordiska touren som under 2009 spelats i fyra länder med 28 tävlingar på spelschemat, får namnet Nordea Tour. Det är här vi hittar de unga talanger som vill bli professionella spelare och förhoppningsvis framtidens stjärnor.

För mer information kring Nordea Scandinavian Masters och Nordea Tour, vänligen besök vår hemsida på www.golf.se/masters

För mer information om Nordea, vänligen besök www.nordea.com

Kontaktpersoner:
Fredrik Nilsmark