Svenska Golfförbundet bygger om Golf.se

Svenska Golfförbundet utvecklar Golf.se och gör webbplatsen mer upplevelserik för besökarna. Den nya portalen får ett tydligare fokus på den enskilde golfaren och dennes upplevelser kring golfen. Användarvänlighet och tillgänglighet blir två prioriterade huvudområden inför den kommande lanseringen, som är planerad till våren 2010.

Golf.se är i dag en av Sveriges mest besökta webbplatser samt ett ovärderligt verktyg för golfaren, med tjänster som starttidsbokning på nordiska golfklubbar och tävlingsanmälan. Portalens breda utbud innefattar också redaktionellt nyhetsmaterial samt avdelningar och tjänster som Golfguiden, diskussionsforum och instruktionsvideos.

Golf.se blir också Svenska Golfförbundets främsta framtida kanal för målgruppsinriktad kommunikation och information.

- Utgångspunkten för vår nya kommunikation är att tänka mycket mer på målgruppsanpassat budskap. För att göra det enkelt kommer vi att jobba med en intern och en extern målgrupp. Den interna målgruppen är förenklat alla som är verksamma i golfklubbarna, distrikten och på SGF centralt. Den externa målgruppen är svårare att beskriva kortfattat, men man kan förenklat säga att det är alla golfspelare, säger Gunnar Håkansson, Generalsekreterare på Svenska Golfförbundet.

Den nya versionen baseras på EPiserver, ett av de ledande webbpubliceringsverktygen på den svenska och internationella marknaden. Svenska Golfförbundet samarbetar med tre externa leverantörer för att ro projektet i land.

Dessa är:

Burro
Burro är en nystartad webbyrå som förutom Svenska Golfförbundet även jobbar med fackförbundet Civilekonomerna och bemanningsföretaget Inhouse. Byrån består idag av Patrik Engberg och Fredrik Anvin som båda har ett förflutet på Creuna där Fredrik så sent som förra hösten blev belönad med svenska designpriset för sitt arbete med Dramatens webbplats.

- Det är ett drömuppdrag för oss som nystartad byrå att få jobba med en så välbesökt och omtyckt site som Golf.se är. Vi ser fram emot att under hösten jobba ut ett koncept och en design för lösningen som ska hålla och lyfta allt innehåll som redaktionen på Golf.se producerar. Många siter vi gjort tidigare har haft ett relativt statiskt innehåll men här ligger utmaningen inte bara i att göra en snygg och användarvänlig site utan lika mycket i att hitta en bra och dynamisk plattform, säger Patrik Engberg, Art Director på Burro.

Gimlet AB

Gimlet grundades 2004 och är ett konsultföretag inom digitala medier. Med djup kompetens inom systemutveckling, användarupplevelse och affärsutveckling hjälper vi våra kunder att förverkliga mål och visioner genom olika digitala kanaler. Gimlet har i dag ett nära samarbete med kunder som ATG, IKEA och Kraft Foods. I dag arbetar cirka 20 personer på Gimlet.

- Det är superkul att SGF valt att jobba med oss i detta viktiga projekt. Vi har gjort en medveten satsning på att komma in tidigare i processen hos våra kunder. Därför är det extra roligt att vi får ansvara för användarupplevelsen, säger Mats Bergstén, VD Gimlet.

Sogeti
Sogeti är ett av Sveriges största IT-konsultföretag. Sogeti levererar högkvalitativa IT-konsulttjänster på den lokala marknaden. I vår heltäckande tjänsteportfölj ryms IT-styrningstjänster, IT-specialisttjänster, utvecklings- och integrationsprojekt, testning, systemförvaltning samt Rightshore-tjänster. Sogeti har cirka 20 000 medarbetare i 14 länder. Av dessa arbetar cirka 1 000 konsulter vid företagets 21 svenska kontor. Vi har flest EPiServer-certifierade utvecklare i Sverige. Mer information finns på www.sogeti.se.

- Vi är väldigt stolta över att Svenska Golfförbundet gett oss förtroendet att utveckla deras nya sajt. Detta stärker ytterligare Sogetis samarbete med Svensk Idrott. Vi ser fram emot att ta fram en lösning till nytta och nöje för många, säger ansvarig projektledare på Sogeti Andreas Eriksson.