Dameliten till Täby

Scandic Anglais Trophy heter den damtävling som för första gången någonsin placerar Täby GK på SAS Masters Tour-schemat. 54-hålaren avgörs 9-11 september och har samlat hela toureliten.

Klubbchef på Täby är Lars Tingvall. Han är själv gammal elitspelare, med bland annat två segrar på dåvarande Telia Tour under 1990-talet

Tingvall är entusiastisk över att nu få välkomna SAS Masters Tour-eliten till sin anläggning.

- Det ska bli mycket spännande. Att banan är bättre än någonsin gör det extra roligt, säger Tingvall.

- Vi ser Scandic Anglais Trophy som ett utmärkt tillfälle att marknadsföra banan och klubben, dels gentemot potentiella medlemmar, dels greenfeegäster. Golfsverige har förändrats sedan den tid jag tävlade. Idag är det konkurrens om golfspelarna, det var det inte för några år sedan.

Scandic Anglais Trophy är den tionde tävlingen, av totalt 13, på damernas SAS Masters Tour 2009.

Karin Börjeskog, vänsterspelaren från Nyköping, har skaffat sig en klar ledning på Order of Merit och det ska mycket till om inte ska få licens till Ladies European Tour 2010. SAS Masters Tour är sedan några år tillbaka en så kallade Feeder Tour till LET och de två bästa vid säsongens slut får automatiskt biljett till Europa följande år.

Börjeskog kommer till Täby för att försöka utöka sin totalledning. Men hon möter mycket starkt motstånd. 18 av de 20 bästa på rankingen finns med i startfältet, vilket borgar för spännande och bra golf.

Ett av de mer intressanta namnen i fältet är Karlstads unga jättetalang Louise Larsson. Den 19-åriga värmländska amatören gjorde sensation när hon nyligen tog SM-titeln framför näsan på alla proffsen och veckan efter blev trea i individuella EM på Falsterbo.

Lars Tingvall tror att Täby-banan kan bli en rejäl utmaning för spelarna.

- För att vara en dambana är den hyfsat lång. Dessutom är den strategiskt krävande. Ändå tror jag att de största problemen för tjejerna finns på greenerna, som är snabba och undulerade, säger Tingvall.

Scandic Anglais Trophy spelas över 54 hål onsdag-fredag. Den totala prissumman är 200000 kronor.

Pressansvarig för tävlingen:
Lars Tingvall
lars@tabygolfklubb.se

Allmänna frågor om

SAS Masters Tour hänvisas till:
Louise Permelin
VD Svenska Golftourerna