Nilsmarks titel är vakant

IT-Arkitekterna Ladies Open har blivit en tradition på SAS Masters Tour-programmet. När tjejerna den här veckan samlas på Botkyrka GK söder om Stockholm är det för att spela tävlingen för femte året i rad.

Klart är att det i år blir en ny vinnare. I fjol var det den förra världsstjärnan Catrin Nilsmark som efter stor dramatik drog det längsta strået och tog sin näst sista seger under den långa karriären. Catrin slutade som bekant med tävlandet efter 2008 års säsong på SAS Masters Tour.

IT-Arkitekterna Ladies Open avgjordes första gången 2005 och det kunde ha börjat bättre för arrangerande Botkyrka GK. Regn i massor sköljde nästan helt bort premiärupplagan. Tävlingen fick avkortas till 18 hål och prissumman halveras.

- Men vi gav oss inte. Under de senaste fyra åren har vi utvecklat tävlingen för varje år och vi vet idag att spelarna gärna kommer tillbaka till Botkyrka, säger Kjell Nilsson, klubbchef och projektledare.

I år är det 79 tjejer som kommer för att göra upp om den vakanta titeln. Som vanligt när det gäller damernas SAS Masters Tour numera är det stor internationell spridning på deltagarna. Inte mindre än 17 nationer finns representerade.

I startfältet finns också en svensk Ladies European Tour-vinnare. Det är Åsa Gottmo, numera tävlande för Timrå GK, som efter 16 års spel i Europa bestämt sig för att tävla på SAS Masters Tour.

IT-Arkitekterna Ladies Open är den tredje tävlingen på 2009 års SAS Masters Tour. Den första, i Mellerud, vanns av finskan Hanna-Leena Salonen medan LET-merieterade Nina Reis var överlägsen segrare i Kungsbacka den gångna helgen. Av årets vinnare finns Salonen, som även toppar order-of-merit, med på Botkyrka.

IT-Arkitekterna Ladies Open spelas över 54 hål onsdag-fredag (3-5/6) och prissumman är höjd till 250000 kronor.

Pressansvarig för tävlingen:
Kjell Nilsson
Kjell.nilsson@botkyrkagk.se

Allmänna frågor om
SAS Masters Tour hänvisas till:
Louise Permelin
VD Svenska Golftourerna