Grön tävling i ”Fiddes” namn

För andra gången på två veckor står en svensk världsstjärna bakom en SAS Masters Tour-tävling. Fredrik Jacobson Masters hosted by Telenor har lockat 66 damer och 90 herrar till Kungsbacka GK 28-30 maj.

Fredrik Jacobson Masters hosted by Telenor är ett av fyra SAS Masters Tour-evenemang 2009 där herrar och damer spelar parallellt på samma bana. De övriga är SM Match, PGA of Sweden National Open och Volkswagen Kallfors Open.

När Fredrik Jacobson sade ja till att låna ut sitt namn hade han ett krav. Han ville att satsningen skulle vara långsiktig. Så kom det sig att tre Kungsbacka-klubbar tillsammans tog på sig arrangemanget.

- Vi bestämde att tävlingen ska cirkulera mellan Kungsbacka GK, Forsgårdens GK och Vallda G&CC de närmaste nio åren. Vi hoppas förstås att Fredrik själv, och även våra andra världsspelare Johan Edfors och Sophie Gustafson, ska ha finnas bland deltagarna vid åtminstone något eller några av dessa tillfällen, säger Andri Reumert, klubbchef på Kungsbacka GK.

Miljön i fokus
Fredrik Jacobson Masters hosted by Telenor blir den första tourtävlingen i Sverige där det görs en seriös miljösatsning.

Hans Bratt, ordförande i tävlingskommittén på Kungsbacka GK, är en av inititivtagarna till detta unika miljötänkande.

- Miljön är en huvudfråga i hela vårt samhälle idag och vi vill visa att även vi inom golfen tar vårt ansvar. Här har vi en gyllene möjlighet att profilera våra miljöinsatser, säger Bratt.

En miljömässa kommer att hållas under hela tävlingsveckan. De tre arrangörsklubbarna presenterar sitt gemensamma miljöprogram i ett mässtält som rests vid första tee.

Miljöhänsyn genomsyrar hela evenemanget och omfattar allt från information om kollektivtrafik till miljöcertifierad städtjänst. Bland mycket annat är det gratis parkering för miljöbilar och en miljöbil finns också som hole-in-one-pris.

- Att SAS Masters Tour nu får sin första "miljötävling" ligger helt rätt i tiden. Jag stimuleras av nya tankar när det gäller att bryta mönster och detta initiativ skapar positiv uppmärksamhet kring SAS Masters Tour, säger Louise Permelin, vd på Svenska Golftourerna AB.

Begränsade startfält
Genom att damer och herrar nu tävlar tillsammans är startfälten begränsade till 66 respektive 90 spelare. I båda klasserna gäller 54 hål med kvalgräns för de 30 bästa (plus delningar) efter två dagars spel. Det innebär rejält spetsade startfält under finaldagen, då de sista fyra bollarna i varje klass kommer att varvas på banan.

Bland såväl herrar och damer finns framtidens stjärnor i svensk golf. Men det finns också ett gäng mer erfarna spelare med ansenlig europatourrutin.
I herrklassen deltar exempelvis Johan Axgren, Öijared, Mattias Eliasson, Ljunghusen, Fredrik Henge, Kvarnby och Magnus Persson, Barsebäck.

Den klart mest meriterade spelaren bland damerna är Cecilia Ekelundh från Sölvesborg, som vann tre segrar på Ladies European Tour 2004-2006 och som nu gör ett gästspel på hemmatouren. Hon ställs mot bland andra Nina Reis, Lysegården, som så sent som för två år sedan spelade den amerikanska LPGA-touren.

Damernas SAS Masters Tour, som är så kallad Feeder Tour till LET, är numera en stor internationell angelägenhet. Bland de 66 tjejerna på Kungsbacka den här veckan finns spelare från inte mindre än 16 nationer.

Den totala prissumman är 225000 kronor i varje klass.

Pressansvarig för tävlingen:
Andri Reumert
andri@kungsbackagk.se

Allmänna frågor om
SAS Masters Tour hänvisas till:
Louise Permelin
VD Svenska Golftourerna