Catrin Nilsmark kapten för PING Junior Solheim Cup 2007

Den europeiska Solheim Cup-kommittén och Svenska Golfförbundet är stolta över att kunna presentera Catrin Nilsmark som ny kapten för PING Junior Solheim Cup 2007.

Catrin Nilsmark, 38 år från Göteborg, var kapten för Europas Solheim Cup-lag som utklassade USA i Barsebäck 2003, och hon var även kapten för laget vid matcherna 2005 på Crooked Stick Golf Club i Indiana, USA.
Catrin Nilsmark har dessutom spelat Solheim Cup fem gånger och hon satte den vinnande putten för Europas första Solheim Cup seger 1992.

- Jag är hedrad över förtroendet att få vara kapten för PING Junior Solheim Cup i Sverige 2007. Jag hoppas att min erfarenhet från både att ha spelat i Solheim Cup och haft förmånen att vara kapten vid två tillfällen kommer att hjälpa juniorerna att vinna matcherna mot USA. Många av de juniorer som spelat i tidigare PING Junior Solheim Cup är idag professionella stjärnor på LPGA-touren eller Ladies European Tour. Det är fantastiskt med utvecklingen av PING Junior Solheim Cup och jag är övertygad om att tävlingen ger juniorerna en enorm möjlighet att tävla mot varandra på en mycket hög nivå, säger Catrin Nilsmark.

- Fantastiskt kul med Catrin Nilsmark som kapten för Europas lag i PING Junior Solheim Cup. Med hennes erfarenhet från damernas Solheim Cup kan det bara betyda att laget står väl rustat för att återigen på svensk mark besegra det amerikanska laget. Alla minns vi hur Helen Alfredsson senast på Bokskogen 2003 ledde det europeiska laget till seger, varför det nu blir ett intressant arbetsbyte mellan Helen och Catrin som kaptener för de båda lagen, säger Lennart Larsson, projektledare från Svenska Golfförbundet för PING Junior Solheim Cup.

- Eftersom hon varit kapten vid två tillfällen har hon en enorm erfarenhet och jag är säker på att hon kommer att bli en väldigt populär ledare för juniorlaget, säger Alexanda Armas, vd för Ladies European Tour.

Även ordföranden och vd:n för PING , John A. Solheim, är glad över valet av Catrin Nilsmark:

- Hela familjen Solheim är entusiastiska över den nya kaptenen. Det europeiska laget är i väldigt goda händer.

PING Junior Solheim Cup spelas på Båstads Golfklubb den 10-12 september 2007. Tävlingen är, liksom Solheim Cup, en tävling mellan Europa och USA där de 12 bästa kvinnliga juniorerna i Europa ställs mot sina amerikanska motsvarigheter. För att kunna spela i PING Junior Solheim Cup måste man vara europeisk medborgare och inte fyllt 18 år före den 1 januari 2007. Laget från Europa består av sju spelare från den europeiska PING Junior Solheim Cup-rankingen och kaptenen, tillsammans med kommittén, väljer de återstående fem flickorna.

För frågor vänligen kontakta:

Lennart Larsson Projektledare PING Junior Solheim Cup 0703-16 04 12

Eva-Lotta Strömlid Ladies European Tour 0709-20 42 46