Golfens dag vill få fler i rörelse

Golfens dag 2017 blev en succé med 14 000 besökare på 320 golfklubbar runt om i landet. Lördagen den 26 maj är det dags igen. Golfen bygger vidare på förra årets framgångsrecept med ett rekordstort antal klubbar.

Lärdomarna från debutåret 2017 är många – och positiva.
De klubbar som "tänkte brett" och lierade sig med andra idrottsföreningar i sin närhet nådde en stor publik och ett stort intresse. Mora golfklubb är en sådan, där klubben bjöd in ortens innebandylag och ishockeylag för att vara med och inviga klubbens nya footgolfbana. De lockade fler idrottsintresserade deltagare till klubben.
De klubbar som gjorde gemensam sak med andra evenemang nådde både en större, och delvis ny, publik. Haninge golfklubb är ett sådant exempel där Golfens dag sammanföll med målgången på ett veteranbilsrally på Haninge Slott som ligger vid golfklubben. Det gjorde att helt nya grupper människor provade på golfen på drivingrangen och bekantade sig med klubben.

Ryder Cup-spelare hade uppvisning

A6 golfklubb i Jönköping engagerade sina samarbetspartners, bland annat ett bilföretag. Besökarna kunde därmed både prova på golf och provköra en ny bil. Att Ryder Cup-spelaren Joakim Haeggman hade uppvisning inför cirka 500 personer blev pricken över i:et för en ovanligt lyckad Golfens dag på A6 golfklubb.

Nu bygger Svenska Golfförbundet vidare på framgångsreceptet tillsammans med sina 21 distrikt och 324 klubbar som arrangerar Golfens dag.

Claes Björklund, ordförande i PGA
Claes Björklund


– Golfens dag är ett treårsprojekt där vi tar ett steg i taget. Vi fortsätter att fokusera på att få medlemmarna att ta med sig minst en kompis till klubben på temat Dubbelt upp, och kompletterar med att visa upp vilken samhällsnytta golfen gör när det gäller folkhälsa, förklarar Claes Björklund, projektledare för Golfens dag på Svenska Golfförbundet och fortsätter:
– Vi i har historiskt sätt varit duktiga på att prata om golfen som en prestation. Vi kan bli bättre på att prata om golfen som en viktig del att får chansen att röra på sig, uppleva naturen och vara en del av en social samvaro. Golfens dag är ett utmärkt tillfälle att göra det.

Hoppas nå nya golfare

Målet att överträffa antalet deltagande klubbar är uppnått, 324 mot förra årets 320. Nu är målet att locka fler än 14 000 besökare att prova på golf, och få fler artiklar i lokalpress än förra årets 318 stycken.
Övergripande är Golfen dag en viktig del i Svenska Golfförbundets mål att locka 20 000 nya spelare till år 2020, varav 10 000 kvinnor och 5 000 juniorer.

Claes Björklunds 3 bästa tips till klubbarna för en lyckad Golfens dag:
1. Satsa på samarbeten: Fortsätt samarbeta med medlemmarna, och få dem att ta med minst en kompis till klubben. Samarbeta gärna också med andra idrottsföreningar och organisationer, partners samt politiker och tjänstemän i kommunen. Golfens dag är ett utmärkt tillfälle att bygga och förstärka klubbens nätverk.
2. Mer marknadsföring: Detaljhandelskedjorna Dormy och GolfStore går i år in som centrala partners som bidrar med egen marknadsföring kopplad till Golfens dag, i samarbete med Svenska Golfförbundet. Distrikten kan ansöka om ett annonsbidrag för marknadsföring i samverkan.
3. Uppföljning: En speciell funktion i GIT, Golfens IT-system, har skapats för att registrera besökarna på Golfens dag och därmed kunna återkoppla med ett "tack för att du kom" och eventuella erbjudanden. Använd funktionen och satsa både på ett extra välkomnande bemötande och en snabb återkoppling.

Text: Thomas Björn

Fler nyheter

  1. Nyhet 2020 – välj ditt eget datum
  2. Golfens dag

    Nyhet 2020 – välj ditt eget datum

    Nu är det klart – golfens stora rekryteringsdag fortsätter 2020. Samma härliga golffest på landets golfanläggningar – nu med möjlighet för klubbar och distrikt att själva bestämma datum.

    Under projektets tre första år har Golfens dag genomförts på ett gemensamt datum i hela Sverige. Efter utvärdering och feedback från deltagande golfklubbar kommer projektet att fortsätta under 2020 – men nu utan ett fastställt nationellt datum.

    Det innebär att golfklubben kan planera och anordna ett Golfens dag-event på ett datum som passar utifrån just er anläggning, verksamhet och säsongsstart. 

    Engagerar hela Golfsverige

    Precis som tidigare är Golfens dag ett gemensamt projekt, där förbund, klubbar och distrikt arbetar tillsammans för att skapa en rolig dag där golfintresserade får möjlighet att testa golf.

    SGF kommer precis som tidigare att ta fram ett marknadsföringsmaterial som klubben och/eller distriktet kan använda i sin marknadsföring och kommunikation. Det kommer inte längre att hänvisa till ett specifikt datum. 

    Många golfdistriktsförbund kommer att samordna Golfens dag i sitt respektive distrikt. Med ett gemensamt datum för alla klubbar i distriktet kan ni dra nytta av en samordnad kommunikation och nå fler potentiella besökare i er region.

    En rekryteringsaktivitet för klubben 

    Syftet med Golfens dag är fortsatt att ge golfintresserad allmänhet i olika åldrar en enkel och rolig möjlighet att testa på golf. 

    För klubben blir det möjlighet att rekrytera nya medlemmar och skapa lokal synlighet för golfen genom att bjuda in till och arrangera Golfens dag på er anläggning och visa upp de värden vår idrott kan ge.

    Hoppas att just din golfklubb vill vara med även 2020! 

  3. Dags att utvärdera dagen!
  4. Golfens dag

    Dags att utvärdera dagen!

    Först och främst ett stort tack till alla arrangörer för ert engagemang i samband med Golfens dag 2019. Hoppas att ni är nöjda med era event och att ni får bra effekt från dagen.

    För att kunna följa upp och utvärdera resultatet har den sista projektledarinformationen för 2019 fokus på enkäter – en riktat till er som arrangör och en för era besökare.

    Utvärderingsenkät för arrangörer

    Vi behöver din hjälp för att genomföra en bra utvärdering så att vi kan utveckla Golfens dag vidare. Jag skulle önska att du tar dig tid att svara på vår korta klubbenkät (fem frågor). Era synpunkter är viktiga för att vi tillsammans ska kunna vässa Golfens dag till nästa år.

    Till klubbenkäten


    Utvärderingsenkät för besökare

    Jag ber er också att skicka också ut en enkätförfrågan till de besökare ni samlat in mejladresser till, för att få mer kunskap om vad de tyckte om ert arrangemang. Enkäten är öppen till tisdagen den 11 juni.

    Förslag på text i ert mejlutskick till besökarna, samt länk till besökarenkäten vi förberett:
    _______________________________

    Hej och tack för att du besökte vår golfklubb under Golfens Dag. Vi hoppas att du hade en bra upplevelse och vill prova på golf hos oss igen. 

    För att vi ska få reda på vad du tyckte om vårt arrangemang har vi gjort en kort enkät som tar cirka två minuter att besvara. Vi skulle uppskatta om du tog dig tiden att ge oss feedback. Enkäten är öppen till och med 11 juni. Tack på förhand och varmt välkommen åter till oss på klubben! 

    Vänliga hälsningar XYZ
    Till enkäten
    _______________________________

    Återigen tack för ert bidrag till årets stora golffest. 

  5. Bara några dagar kvar till Golfens dag 2019!
  6. Golfens dag

    Bara några dagar kvar till Golfens dag 2019!

    Efter flera månaders planering kliver vi nu in i genomförandefasen och får äntligen välkomna medlemmar och gäster till årets stora golffest.

    Kartan på golfensdag.se visar nu cirka 170 klubbar som kommer att manifestera vår idrott under Golfens dag. Det visar verkligen på kraften som finns i svensk golf! Med bara några dagar kvar informerar vi i det femte nyhetsbrevet om några sista saker att tänka på.

    Sista chansen att marknadsföra ert event

    En sista påminnelse i nyhetsbrev, hemsida och sociala medier kan vara det som blir avgörande för att medlemmar, partners och andra aktörer tar med vänner och familj till er på Golfens dag.

    Tips: Marknadsför inlägg på Facebook och/eller Instagram så når ni många människor i närområdet för bara några hundralappar. Bilder och filmer finns i kommunikationspaketet. Använd gärna #golfensdag2019 när ni publicerar inlägg i sociala medier så hjälps vi åt att sprida glädjen.

    Kontakta lokalmedia

    Idag har vi skickat ut ett pressmeddelande brett till nationell och lokal press i hela Sverige. För bästa effekt, ta kontakt med era lokala medier och informera om just ert evenemang och bjud in dem att besöka er på lördag. Se till att någon från klubben – gärna klubbchef eller ordförande – tar hand om journalister som dyker upp. Ta chansen att prata varmt om Golfens dag, er klubb och golfen i stort.

    Dokumentera dagen – men tänk på GDPR

    Ta gärna mycket härliga bilder från Golfens dag som ni kan använda för att tacka besökarna, skicka till media och inför kommande evenemang. Informera då om att ni fotograferar så att personer som inte vill synas på bild får en chans att säga till. Gör en egen informationslapp eller skriv ut den som nu finns att ladda ner i kommunikationspaketet.

    Följ upp från besök till medlemskap

    När ni väl etablerat en relation med nyfikna besökare är tillgången till kontaktuppgifter värda sin vikt i guld. Det finns ett enkelt sätt att lägga in dem direkt i GIT genom kategorin ”Prospects” Då blir det lätt att följa upp besöket och se deras väg till ett eventuellt framtida medlemskap. Ladda ner instruktionen här.

    Lycka till med ert genomförande!