Vad betyder digitalisering?

I princip samtliga inbjudningar som trillar in i min konstant plingande mejllåda innehåller ordet digitalisering. Ordet dyker dessutom upp på konferenser och i merparten av de artiklar jag läser på nätet en vanlig kväll. Jag har dock en fundering – vad betyder digitalisering?

Vi backar bandet en aning, för i hela mitt liv har jag upplevt att tjänster och funktioner flyttas från en form till en annan. I de flesta fall till vad som skulle kunna kallas för digital form. Vi har bokat starttider i Min Golf sedan 2005. Det här är ingen nytt. Inte alls. Och ändå är ordet hetare än någonsin – och precis där tycker jag att varningssignalerna också kommer.

Som organisation utsätts vi för ett tryck utifrån, ofta från andra organisationer, att ta digitaliseringen på allvar. Trycket paketeras i många former men de har alla en sak gemensamt, de förklarar aldrig vad digitalisering är. Och framför allt, har inte tåget redan gått för sisådär 10–15 år sen?

Vi resonerar ofta om det internt och det känns sunt. Kommer någon utifrån och dribblar om det ja då frågar vi vad det är de menar. Bakom det trendiga i att prata om digitalisering kan det ju faktiskt dölja sig något nyttigt, något vi kan använda.

Jag ser digitalisering som begrepp på två sätt, ass och diss

För det första är det inget som en organisation kan ignorera eller inte sätta högt på sin agenda. Ja jag vet, låter som en motsägelse, men vänta lite. Tycker du att det är en oviktig fråga eller något din organisation inte måste ha kompetens inom – då är ni antagligen på väg mot bekymmer. Omvärlden med allt den innehåller kommer att åka förbi och döma ut er. Det lirar inte att 2016 ha en inställning att det "inte gäller oss". Det är en viktig ingrediens i en verksamhet, lika viktig som banskötsel för en golfklubb eller väghållning för en biltillverkare. Det kan översättas med att vara kunnig inom modern teknik för tjänster och kommunikation. Sen kan vi kalla det digitalisering eller något annat.

För det andra har digitalisering inget egenvärde. Absolut nada. Noll. Precis som IT i allmänhet eller en hammare i en verktygslåda. Vad det däremot kan skapa, när det blandas upp med mänskligt beteende, är förändring. Det handlar om möjligheter att förändra människors sätt att leva och det kräver innovation och nytänkande. Det handlar om nya sätt att flytta kunskap från en person till en annan, nya sätt att frigöra tid och nya sätt att kommunicera med sin målgrupp. Enkelt sätt handlar det om att underlätta och allt som oftast om att underlätta saker vi redan gör i dag och tycker "fungerar".

Vad detta inlägg egentligen handlar om är att våga ifrågasätta, allt från ordet digitalisering till sättet vi gör saker på i dag. Däremellan någonstans ligger den stora nyttan för en organisation. Och vem vet, kanske är det just det som menas när ordet används.