Svenskarna och internet

Det är dags för mig att skriva första inlägget i bloggen. Lina Hoof heter jag och är webbredaktör för golf.se. Jag jobbar också med Svenska Golfförbundets närvaro i sociala medier och ser även till att vi utvecklar vår bank av rörligt material. Det sistnämnda jobbar vi med för att vi i dag vet att film gör budskap tydliga, pedagogiska och skapar känslor.

Vi vet att 6 av 10 hellre ser en film än läser en text (Forbes Insight januari 2015). Det skapar också en längre besökstid på golf.se och det är klart att vi strävar efter att besökare vill stanna hos oss under en längre tid.

De här insikterna har alltså legat till grund för vår satsning på rörlig media. Du har väl inte missat våra unika animerade golfregelfilmer? Där får du på ett tydligt och pedagogiskt sätt hjälp med de 12 vanligaste regelfrågorna i Sverige.

Under hösten har jag varit en del av de styrelseseminarier vi hållit på 15 orter i landet. Målgruppen är ideella och yrkesverksamma inom golfen och jag har pratat om vikten av att veta hur omvärlden ser ut när det kommer till internetanvändandet och människors beteenden på sociala medier. Jag har pratat utifrån en undersökning som görs varje år av Internetstiftelsen i Sverige (iis.se) som heter Svenskarna och internet 2015 och mitt fokus har legat på de sociala medierna.

Om jag ska göra en kort sammanfattning av den här undersökningen kan jag konstatera att kommunikation, och att kommunicera på rätt plats med rätt verktyg och med rätt språk för rätt målgrupp, är a och o. Därför tycker jag att alla som på något sätt jobbar med kommunikation har nytta av att ta del av hela undersökningen.

År 2015 har 93 procent av befolkningen tillgång till internet. 77 procent av dem besöker också sociala medier. 70 procent av internetanvändarna besöker Facebook och hälften av dem gör det dagligen. Instagram har ökat i popularitet och används i dag av 40 procent av internetanvändarna, jämfört med 2014 års siffra som var 28 procent. 22 procent använder Twitter och LinkedIn.

Den stora nyheten i årets rapport från iis.se är Snapchat, plattformen som fungerar som en bildchatt eller videochatt. Du kan välja hur länge din ”snap” ska visas, från tre upp till tio sekunder. Sen försvinner den. Den sparas alltså inte. Snapchat används av 21 procent av internetanvändarna. De flitigaste användarna är 12–15-åriga flickor. Det är sällsynt med snapchattare över 35 år.

Lina Hoof
Webbredaktör
Svenska Golfförbundet