Skriv tydligare texter på webben

Jag deltog nyligen på en väldigt intressant och inspirationsfylld Meridiumdag i Stockholm. Där blev jag bland annat inspirerad av Anna Hass föredrag om att skriva effektiva texter för responsiva webbar. 

Ämnet känns aktuellt och viktigt i den digitala världen där sajter numera till stor del konsumeras från en mobil eller surfplatta. Läsarna förväntar sig effektiva, korta texter samtidigt som dina kollegor vill att du ska skriva kompletta, lite längre texter. Därför vill jag förmedla en del intressanta och viktiga fakta.

Hur läser folk?

• En stor del av alla användare läser i mobiler, till exempel 60 procent av alla som besökte Aftonbladets webb vecka 40 2016.
• Mycket mindre text ryms på skärmen. Vi behöver bli ännu bättre på att skapa överblick och skriva det viktigaste först för att hjälpa användare att hitta rätt. Däremot behöver inte alla texter kortas!
• Vi har kort tid på oss att fånga läsaren. Max 8 sekunder. Folk är stressade och vana vid effektiva texter. Många har mycket att läsa. Andra – också många – har svårt att läsa.
• 59 procent av alla artiklar som sprids i sociala medier delas efter att man läst bara rubrik och ingress.

Tips för att skriva effektiva texter

1. Hitta de tre viktigaste orden i texten.
2. Hitta de tre viktigaste påståendena i texten.
3. Vilka frågor har läsarna troligen om innehållet? Skriv ner fem till tio frågor och se till att besvara dem i texten.
4. Vad vill vi att läsarna ska göra? Förtydliga instruktionen, gärna i formen 1, 2, 3.
5. Formulera en ingress. Börja med en fråga eller ett påstående. Använd de tre viktigaste orden.
6. Vad handlar varje stycke om? Ska allt vara med? Saknas det något, utifrån läsarnas frågor? I vilken ordning vill läsarna ha innehållet?
7. Se till att styckets viktigaste ord står i dess första mening, helst direkt på första raden.
8. Gör informativa rubriker. Använd styckets tre viktigaste ord, lägg gärna till ett verb, låt rubriken vara runt sju ord lång.
9. Granska meningar och ord: kan något bli mer lättillgängligt?
10. Granska syftet. Har vi läsarnas perspektiv genomgående?