Så fångar du intresset i sociala medier

Relevanta inlägg, frekventa uppdateringar och en känsla av att det du skriver är aktuellt. Det är faktorer som spelar störst roll när du försöker fånga intresset hos följare i sociala medier. Det blir också mycket mer intressant om du bifogar en bild eller video i inlägget. Det visar en infografik som tagits fram av Fractl och Buzzfeed.

I grafiken får du också reda på varför man väljer att avfölja ett varumärke eller slutar att prenumerera på epost-utskick. 

Om du har svårt att förstå bilderna ovan får du här en sammanfattning i text.

När var senaste gången du aktivt valde att sluta följa ett varumärke i sociala medier?
• Någon gång under de senaste dagarna på Twitter (12 procent)
• Någon gång under den senaste månaden på Facebook (25 procent)
• Jag har aldrig valt att sluta följa ett varumärke på Linkedin (49 procent)

Vad får dig att sluta följa varumärken i sociala medier?
• Inläggen är alldeles för tråkiga (21 procent)
• Företaget lägger upp alldeles för många inlägg (19 procent)
• Företaget svarar alldeles för långsamt, eller inte alls, på mina inlägg (endast 8 procent)

Varför väljer du att sluta prenumerera på e-postutskick?
• De kommer alldeles för ofta (33 procent)
• Min inkorg är alltid full, jag behöver rensa upp (28 procent)
• Innehållet är repetitivt och tråkigt

Vad är viktigast när det gäller varumärkens närvaro i sociala kanaler?
1. Att innehållet i inläggen är nytt
2. Att innehållet har en relevant koppling till varumärket
3. Att företaget/organisationen bryr sig om sina följare
4. Att företaget/organisationen är konsekvent när det kommer till hur ofta de publicerar inlägg i sociala kanaler

Vilket innehåll föredrar du att varumärken lägger upp i sociala kanaler?
1. Bilder (22 procent)
2. Video (15 procent)
3. Kundrecensioner (15 procent)
4. Företagsnyheter (14 procent)
5. E-böcker eller whitepapers (endast sju procent)

Källa: Fractl och Buzzfeed
Undersökningen genomfördes under 2015. I undersökningen deltog 900 personer.