Flygbilder - att göra rätt

Vi ser det allt oftare. En flygning över banans olika hål som ger spelaren en chans att redan hemma i soffan se den layout spelplatsen erbjuder. Det är ett mervärde att erbjuda detta men det finns ett strikt regelverk som klubben behöver förhålla sig till.

Drönare går att köpa från några tusenlappar i närmsta köpcentrum. Vissa är utrustade med kamera och kan därför generera ett spännande filmmaterial med ganska enkla insatser och personen som håller i fjärrkontrollen behöver i princip inte ha några förkunskaper alls för att få den surrande prylen att lyfta från marken.

Men ungefär där slutar också enkelheten. Så fort drönaren lyfter från gräsmattan kommer ett behov av sunt förnuft, ansvarstagande och regelkunskap in. Tyvärr har det allt för ofta konstaterats att delar av detta saknas hos den som flyger och därför tänkte jag reda ut några viktiga aspekter som klubben behöver känna till.

Det här inlägget handlar alltså om vad som gäller för att få flyga och för att få använda materialet, inte om det är en bra eller dålig idé att erbjuda flygbilder i anslutning till klubbens verksamhet och bana.

Transportstyrelsens regelverk
Flygning med kamerautrustad drönare omfattas av Transportstyrelsens regelverk. Det innebär att den som flyger åt klubben måste ha giltigt tillstånd av Transportstyrelsen för att få flyga kommersiellt eller på uppdrag av. Detta behövs både om flygningen sker på i förhand bokat uppdrag av klubben, eller om klubben i efterhand ges tillgång att använda materialet från en flygning. Det gäller också oavsett om det flygs gratis eller om uppdraget är betalt.

För att få ett tillstånd att flyga av Transportstyrelsen krävs att piloten kan uppge ett aktuellt försäkringsnummer för sin flygverksamhet. Det är en ansvarsförsäkring då en drönare kan åstadkomma stor skada om den kraschar på fel ställe. Och sånt händer oavsett hur mycket säkerhetsfunktioner i form av "return to home" och annat systemet är utrustat med. 

Försvarsmakten är nästa instans
Den första halvan är Transportstyrelsen, den andra halvan är faktiskt Försvarsmakten då vi i Sverige har något som heter skydd för landskapsinformation. Det innebär att flygbilder måste granskas av försvarsmakten innan de får publiceras. Ansvaret för detta ligger på piloten och denne vänder sig till den region hos Försvarsmakten i vilken flygningen gjorts. Landet är uppdelat i tre delar och gränserna finns beskrivna på försvarets sajt.

En pilot kan inneha det som kallas för självgranskningstillstånd. Då har Försvarsmakten i akutell region godkänt att piloten själv får granska och ta ansvar för att inte visa upp material som avslöjar landskapsinformation som myndigheter är måna om att inte sprida.

Varför bry sig?
Det ligger i huvudsak på produktionsbolaget/leverantören/piloten att ha ordning på dessa aspekter när det skapas flygfilm men som med allt annat har beställaren (klubben) ett kännedomsansvar. Ofta kan det ju också vara så att det är en medlem som flyger "gratis" vilket i princip innebär att denne gör det och bär klubbens logga på sin piké-tröja. En incident kan få tråkiga följder.