10 orsaker varför du inte får fler följare i sociala medier

Även fast det är viktigt att prata om att skapa engagemang och innehåll som berör i sociala medier, kan det också vara bra att ta upp varför man inte får sitt konto att generera fler följare. Här kommer därför tio orsaker som det skulle kunna bero på.

1. Era potentiella följare vet inte att klubben finns i sociala medier

Fundera på var ni kan visa att det går att följa er på Facebook, Instagram etc. Det kan vara en lapp vid entrén till klubbhuset eller receptionen, en länk i mejlutskick och på hemsidan. Eller varför inte skriva det på peggar, bollar eller andra typer av give aways som klubben delar ut.

2. Kontot upplevs inte proffsigt

Använd högupplösta bilder, posta inte samma meddelande om och om igen, inläggen ska inte vara för "säljiga" och texten till en bild ska inte enbart innehålla hashtags #.

3. Ni postar för ofta – eller för sällan

Skriver ni inlägg för ofta blir följare irriterade på att ni fyller deras flöde. Om ni inte postar något på länge kan det också göra att ni förlorar följare. Så hur ska man bete sig då? Alla branscher har olika typer av följare så det gäller helt enkelt att testa sig fram till rätt tempo i flödet som attraherar just era följare.

En tumregel är att åtminstone posta tre inlägg per vecka för att vara tillräckligt relevanta.

4. Er timing är fel

Att posta ett inlägg vid fel tillfälle på dagen kan skilja sig väldigt mycket i form av likes, delningar och hur många ni når ut till. Det gäller även där att testa, testa och testa för att hitta rätt tid på dygnet för att lyckas bäst.

5. Ni engagerar inte kontot med andra konton

Vem vill prata med någon som inte svarar? Bli en del av konversationer, svara på frågor och visa att det är personer som arbetar bakom klubbens konto.

Om ni svarar på kommentarer och delningar som görs på det egna kontot, kanske går med i Facebook-grupper eller hittar konversationer som handlar om golf i er närhet, kommer fler att hitta till er och förhoppningsvis börja följa det ni lägger upp.

6. Det finns ingen tydlig policy/värdegrund/bestämt sätt att vara

Människor älskar dig för den du är, likadant gäller för företag. Ge kontot den personlighet som reflekterar den klubb ni bestämt er för att vara och låt det synas i allt ni visar. Det kan vara en viss typ av bilder och ett visst sätt att skriva på. Det kräver en hel del arbete men om ni lyckas hålla en profil rakt igenom, i färger, bildspråk och texter, kommer besökarna som gillar er att fortsätta komma tillbaka.

7. De visuella elementen håller inte måttet

Människor älskar visuella intryck och sociala medieflöden bygger på bilder och videos. För att få människor att haja till, stanna upp och gilla er sida krävs det att bilden eller filmen är riktigt bra.

Har ni inte budget för att skapa professionella bilder så gör det bästa av det, se till att ha riktigt bra ljus, använd fantasin och appar som t ex Boomerang för att addera komik i innehållet.

8. Ni har inte satt mål eller definierat en strategi

Att ha en social media-strategi är smart och gör att man har något att luta sig mot i samtal med exempelvis medlemmar och styrelse.

Ni behöver vara konsekventa i ert sätt att "prata", den visuella stilen, frekvensen på inlägg och kollen på statistiken för kontot. Där är strategin lösningen som gör att ni är fokuserad på att hela tiden skapa relevanta poster med kvalitet.

9. Ni pratar bara om er själva

Precis som vi ogillar att involvera oss i konton som inte svarar tillbaka, är det lika irriterande att följa någon som bara pratar om sig själv.

Sociala medieplattformar är inte till för att bara sprida reklam och berätta hur bra golfklubben är, det handlar om att skapa relevant innehåll som berör och hjälper människor. Fråga er själva varje dag hur ni bidrar till en bättre värld och hur ni hjälper människor?

Om ni hittar en artikel eller blogginlägg som någon annan skrivit men som handlar om golf, dela med er av den till era följare. Reposta en fin bild som en av era medlemmar eller besökare tagit på klubben.

Det handlar om att tänka efter och mixa era egna inlägg med inlägg som andra skapat som har med er verksamhet att göra på något sätt. Det kan göra att man väljer att följa just er för att få intressant information, "this is the place to be".

10. Ni adderar inget av värde

Den här punkten hänger ihop med föregående och är nog den viktigaste orsaken till varför man inte får fler följare till kontot – man bidrar helt enkelt inte med särskilt intressant innehåll som berör de man når.

Med tanke på hur mycket information vi människor får kastade i ansiktet varje dag, timme och minut är det inte konstigt att vi blir väldigt kräsna när vi väljer vilka budskap vi tar till oss. Därför måste klubbens konto fortsätta att hela tiden addera ett värde i människors liv för att man ska vilja fortsätta följa er.

Det kan vara allt från vackra bilder, humor, viktig information till att få följare att känna sig speciella genom att exempelvis dela deras innehåll på er sida eller dela ut priser i tävlingar.

Källa: Social Media Today