Inget lämnas åt slumpen

Anna Nordqvist, förbundskapten Katarina Vangdal och Björn Folin SOK pratar media i samband med OS

Björn Folin ansvarig för mediafrågor på Sverige Olympiska Kommitté (SOK) reste i veckan till Carlsbad i Kalifornien för att träffa blivande olympier.

KIA Classic spelas på Aviara GC och i startfältet finns de två damspelare som kommer att representera Sverige när det i augusti blir olympiska spel i Rio de Janeiro. En plats på damsidan är klar, Anna Nordqvist kommer att spela. Om den andra svenska platsen är det spel om och det står mellan Maria "Mimmi" McBride, Caroline Hedwall och Pernilla Lindberg. Det är placeringen på världsrankingen som publiceras 11 juli som avgör vem som gör Anna sällskap till Rio.

Björns uppdrag på plats på LPGA-tour i början av denna vecka var att förbereda spelarna på hur media på bästa sätt hanteras inför, under och efter spelen. Och vad som händer när någon tar medalj. Blir det guldmedalj så händer än mer. Björn berättade historier om aktiva som blivit målade i guldfärg och poserat på hustak.

Björns genomgång handlade både om vanlig media och om social media. Det finns regler för allt när det kommer till OS och det är viktigt att spelarna känner sig trygga i vad de får göra, vad de inte får göra och vad de förväntas göra.

Efter genomgången som bland annat innehöll en del där Björn byggde upp OS-byn, Internationella zonen och TV-byn med hjälp av lånade mobiltelefoner så fick spelarna ställa alla frågor som de kunde tänka ha.

Här några grejer ur de dryga timmeslånga enskilda samtal som Björn och förbundskapten Katarina Vangdal hade med spelarna var.

# Att bo i OS-byn har stora fördelar mot att inte bo i byn. Du tar dig från en OS-bubbla i byn till golfbanan som är en annan OS-bubbla. Ingen säkerhetskontroll behövs, inget letande efter parkeringsplats (på OS finns ingen spelarparkering), ingen risk att fastna i trafik då officiella transporter har egna "olympic-lanes".

# Det är OK för aktiv att fotografera men inte filma inne på arenor och i OS-byn.

# Det är inte OK att tagga egna sponsorer i sociala medier när det finns OS-koppling så som bärande av OS-kläder.

# OS är nationalistiskt, svensk media rapporterar om svenska framgångar och motgångar. Få eller ingen från internationell media kommer att bry sig om svenska golfare under OS.

# Det finns en olympisk period som sträcker sig från innan spelen till strax efter där särskilda regler gäller för reklam med mera.

# Spelarna kommer troligen att möta reportrar som inte är speciellt insatta i golf då de rapporterar om massor av idrotter.

# Aktiva som inte tävlat klart rekommenderas att inte lämna by för att vara med i TV eller liknande. Innan det tävlats färdigt görs endast media i den mixade zonen och det sker i direkt anslutning till själva tävlandet. Ifall Viasat (som är rättighetsinnehavare) vill ha någon med i sin sändning så erbjuds de ledare.

Björn kommer att träffa herrarna också. Troligen träffar han några i samband med Nordea Masters och övriga OS-kandidater vid annat tillfälle.