Hur LPGA blev en framgångsrik global sportaktör

2010 var året när Mike Whan klev in som commissioner och gjorde golf på LPGA-tour till ett lagspel. Det var då resan tog fart, en resa som touren fortfarande är inne på. En resa från att vara en amerikansk organisation som arrangerade golftävlingar mestadels i USA till att som nu 2017 vara en global sportaktör som arrangerar golftävlingar för att sälja TV-rättigheter världen över och där exponerar spelarna.

2010 hade LPGA 22 tävlingar med totala prispengar på $40 miljoner, tio länder sände touren och totalt producerades 200 timmar där 65% sändes i efterhand.

2017 har LPGA 35 tävlingar med totala prispengar på $70 miljoner, 170 länder sänder touren och totalt produceras 450 timmar och över 90% sänds direkt.

När Mike tillträdde 4 januari 2010 gav han sig själv 100 dagar då han inte skulle fatta några beslut. Han skulle istället ställa frågor, prata med alla som ville prata med honom, han sökte själv upp nuvarande sponsorer och tidigare sponsorer, han satt med på möten, han besökte tävlingar och pratade med spelare och med den personal som skötte om tävlingarna. Allt för att lära sig så mycket om LPGA-tour som han bara kunde.

En vald gemensam sanning som Mike hörde från personal, spelare och även sponsorer var att den ökning av internationella spelare som pågick i en ökande takt inte var bra för touren. Han hörde till och med att den skulle innebära slutet för LPGA-tour.

Det andra såg som en fara såg Mike Whan istället som en utmaning, en möjlighet och vägen mot framtiden. Idag är det få som inte ser LPGA:s globala räckvidd med spelare från 40 länder, sponsorer från hela världen och TV-sändingar till 170 länder som en styrka.

Mike Whan går längre än så, han menar att det är LPGA-tours enskilt viktigaste och största styrka. Men han menar också att bara för att LPGA-tour valt att vara globala innebär det inte att de glömmer bort att tourens hem är i USA.

När han efter de första 100 dagarna började fatta beslut och satte igång förändringsarbetet mot att bli en global sportaktör var det några viktiga förändringar som genomfördes. Med en titt i backspegeln så är det några som sticker ut som avgörande för den utveckling som skett och sker.

Vi är touren tillsammans, alla som jobbar på touren vilket innefattar spelarna i högsta grad
- När Mike Whan pratar med media och kommer med nyheter och media frågar spelarna om vad de tycker så har spelarna långt tidigare fått informationen och behöver inte bli överrumplade.

- Han äter i "player dining" och han är alltid öppen för en diskussion om vad det än må vara. Den som vill diskutera bör dock vara beredd på att han gillar att diskutera.

- Att alla stjärnorna på damsidan spelade OS i Rio är heller ingen tillfällighet. De visste tack vare den information de fått från touren att detta var det största skyltfönster som LPGA någonsin hade haft och det medförde att alla ville spela och gör det bästa av denna möjlighet.

Ta hand om de som skriver checkarna
- All personal skall veta mer om sponsorn när det kommer till en tävling än de vet om själva tävlingen.

- Alla spelare får ett kort när de registrerar sig vid en tävling. På detta kort finns information om vem som skriver checken denna veckan. Inte bara företaget, utan vem personen är som skriver under checken. Där finns bilder på viktiga personer spelaren kan stöta på under veckan. Där finns tid och platser där spelaren förväntas dyka upp under veckan förutom till sin tee time. Där finns olika adresser och hashtags för spelare att använda på sina sociala medier. LPGA gissar inte heller vad de olika sponsorerna vill ha från spelarna, utan de frågar. Detta står också på kortet spelarna får vid registreringen så att inte spelarna behöver gissa.

- Spelarna får tackkort som de sedan skriver för hand och som därefter postas till den som skriver under checken.

Kommunicerar styrkorna
- Att spelare kommer från Sydkorea, Taiwan, Sverige, Norge, Kina, Colombia, Nya Zeeland, Thailand, Sydafrika, Indien, Island och många fler ställen är en styrka i kommunikation. Det finns en historia hur just den spelaren som nu spelar på LPGA tog sig dit. Istället för att ha en fixstjärna är det på LPGA olika spelare som är stjärnor på olika platser.

- Mike Whan brukar säga att LPGA-tour är som de Olympiska spelen med tanke på bredden av startfältet, dock med den skillnaden att de lirar 35 veckor varje år inte en gång var fjärde år.

- Alla spelare och deras kanaler ut via olika sociala medier är också en styrka då de når miljoner följare över hela världen.

Varför Mike Whan?
Mike Whan är golfare från barnsben och jobbade på golfklubb under sin skoltid. Men det som han själv lyfter fram som viktigast för den utveckling som LPGA haft under hans ledning är att han tidigare varit en som skrivit under sponsorcheckar. Detta gör att han vet vad som gör att de som nu skriver checkar till LPGA fortsätter att göra det. Detta var också en viktig anledning till varför LPGA:s styrelse 2010 valde just Mike till ny commissioner. De insåg att de inte behövde en till som kunde arrangera golftävlingar utan de behövde en som hade annan kompetens.

En annan styrka han har är att han är väldigt lätt att ha att göra med och att han är tillgänglig. Ett exempel på det är filmen ovan som Mike med glädje spelade in när jag frågade om han hade tid och ville sända ett budskap till de svenska juniortjejerna på Största Tjejlägret.

Bilden nedan är ytterliggare en. Mike Whan bjuder på sig själv när han säger:

- I'm excited to include the Oneida Nation as part of the LPGA family and really excited about summer 2017. I'm going to actually play the pro‑am in a Cheesehead. 

Han gör detta i november 2015 vid The Tour Championship när han presenterar en ny tävling i Wisconsin till schemat 2017 med $2 miljoner i prispengar.  Detta visar på styrka, stabilitet och tillväxt vilket är kännetecken för LPGA-tour under Mike Wahns ledning vilket uppnås genom ett lagarbete som både är proaktivt och långsiktigt.