SGLF:s ordförande Roland Falkenbäck delar ut priset till Dormys Stefan Swanson och Anders Wall. Foto: Eric Franzén

Spela

Här är årets bästa golfbutiker

En liten shop i södra Sverige. En jättebutik på en av Sveriges största träningsanläggningar. Där har ni årets vinnare i när golfbranschen utsåg Merchandiser of the year på Malmömässan.

Text: Golf.se • 2014-10-01 Uppdaterad 2014-10-01

För ett år sedan slog Dormy Golf upp portarna för sin butik på World of Golf i Göteborg. Det nya äktenskapet, mellan Dormys inarbetade koncept och en av Sveriges största träningsanläggningar, slog väl ut och försäljningen har överträffat det förväntade.

På Nordic Golf Fair i Malmö visade det också sig att golfbranschen har uppskattat modellen.

Butiken utsågs nämligen till årets Merchandiser of the year utanför golfbanan, av Sveriges Golfleverantörers Förening (SGLF) som driver mässan.

Motiveringen: “Här finns allt en golfare kan drömma om. Ett välutvecklat affärskoncept, nya fräscha lokaler, ett mycket brett sortiment och en kunnig personal som alltid sätter kundernas behov i fokus”

Vd:n Anders Wall:

  Det är fantastiskt roligt. Vi är jätteglada över att få en sådan här utmärkelse. Det visar att vårt koncept håller och att vi har medarbetare som gör ett fantastiskt jobb.

Anders ser inte fler Dormybutiker i anslutning till en range som ett givet framgångskoncept i framtiden.

– Jag tror att man har en övertro på det. Det är väl ingen nackdel om kunderna kan gå ut och testa och prova. Men som handel i stort bygger våra butiker på att de ska ligga där folk är intresserade av att handla. För oss är det viktigare att det ligger rätt affärsområdesmässigt än att det ligger nära där man kan spela golf. 

Dormys satsning på stora butiker med gigantiskt utbud lönade sig alltså återigen, men det fanns också andra vägar till framgång.

I kategorin Merchandiser of the year på golfbanan segrade nämligen Trelleborgs golfshop, med ägaren Lars Lindh i spetsen. Valet, som gjorts av svenska PGA tillsammans med SGLF, motiverades bland annat så här:

“Den vinnande shoppen har ett sortiment som är mycket brett och helt up to date med nyheter. Inredningen är modern och funktionell. Marknadsföringen är högkvalitativ genom en mycket bra hemsida kopplat till sociala medier.”

Bild 1130835

PGA:s Mikael Sorling med Trelleborgs Golfshops Jenny Andersson och Lars Lind. 

Lars Lindh, som också var nominerad i fjol, var givetvis både glad och stolt efteråt:    

– Det känns fantastiskt kul. Roligt att bara bli nominerad, men att vinna är lite extra. Oavsett om det är på eller sidan av golfbanan.

Vad betyder det för er att vinna en sån här utmärkelse?
– Det ger en enorm kick att fortsätta driva på utvecklingen framåt. Det är tuff konkurrens där ute, men det här får vi ytterligare energi av.

Eftersom Lind också är tränare på Trelleborgs GK drivs shoppen i första hand av hans sambo Jenny Andersson, som tog emot priset på scenen. Efteråt var pulsen hög och det var nära till tårarna. 

– Att få ett sånt här erkännande betyder så mycket. Det är många timmar man lägger ner och det går inte att få betalt för. Men nånstans är det ändå värt det. Det är en förmån att kunna få åka till ett jobb man verkligen älskar, säger hon. 


Text: Golf.se • 2014-10-01
SpelaUtrustning
Scroll to Top