Christian Clausen spelar inte ofta golf på arbetstid men när Bro Hof lockar så… Foto: Karl Nordlund

Spela

En rond med Christian Clausen

Han har danskt rågbröd i bagen, liknar sin golf vid en börskurva och får dåligt samvete när han spelar på arbetstid. Möt Nordeachefen Christian Clausen – mannen bakom storbankens 64-miljonerssatsning på Scandinavian Masters.

Text: Tobias Bergman • 2011-02-16 Uppdaterad 2011-02-16

DRÖMFYRBOLLEN

Christian Clausen om personerna han helst skulle vilja svinga loss med:Richard S Johnson: “Jag känner honom inte men jag träffade honom i somras på Nordea Scandinavian Masters. Han var mycket trevlig och spelade drömgolf.”

Peter Forsberg: “Jag har spelat med honom en gång i Örnsköldsvik. Han är en angenäm person med ett väldigt brett perspektiv och slår lika långt i golf som han skjuter hårt i hockey.”

Catrin Nilsmark:
“Hon gav mig lite träning och goda råd under förra säsongen. Hon är sympatisk, har fantastiska erfarenheter och hon är mycket bra på att ge tips och råd som verkligen gör skillnad.”

OM CHRISTIAN CLAUSEN

Ålder: 55 år. Familj: Gift och två barn. Bor: I lägenhet på Östermalm i Stockholm, sommarställe på Själland i Danmark. Klubb: Djursholms GK. Handicap: 18,8. Favoritbana: Bro Hof Stadium Course. “Där har man inte kompromissat med något.” Bonustips:  Hur du blir en framstående chef: “Hela tricket är att motivera medarbetarna och få dem brinna för det. Sedan måste man ha en vision, etiska värderingar och övertygelse.”

Han är vd för ett av världens 100 största företag, har yttersta ansvaret för 36 000 människor och är i tjänst 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan. Vad han beslutar, säger och gör påverkar vardagen för tio miljoner kunder runt om i Europa.
Men inför det 15:e hålet på Bro Hofs Stadium Course är vi alla lika.
Därför har Christian Clausen petat lite i den tjuvtjocka almanackan den här vackra höstfredagen.
– Jag hade ju egentligen ett möte klockan elva, men det blev inställt så nu har vi en timme mer till förfogande. Då kanske vi nästan hinner runt? Alltså det där 15:e… det är det bästa golfhål jag någonsin sett. Jag skulle gärna vilja spela det igen.
Klockan har ännu inte passerat sju, men bakom glasögonen plirar två pigga ögon som tillsammans med en vanemässig skicklighet att försvenska danskan bygger ett genomsympatiskt första intryck av Nordeas högste chef.  
Dessutom verkar han tydligt upprymd över att ha fått en god anledning att vika förmiddagen åt golf.
För även om han älskar spelet är relationen till att svinga loss på arbetstid inte helt okomplicerad.
– Jag tycker egentligen inte att det är okej att göra det och försöker vara uppmärksam på det själv. Ibland kan jag gå ut tidigt en morgon och komma in till jobbet vid halv tio. Men då får jag dåligt samvete och så stannar jag kvar på jobbet till klockan tio på kvällen i stället.
Med den vetskapen knäcker vi liv i två morgonstela ryggar och ger oss ut för en episk duell över 18 hål.

SVINGEN ÄR BÅDE FRI OCH KRAFTFULL men bär uppenbara fläckar av rost. Det illustreras av att lätt högerskruvade 220-metersdrivar som landar perfekt mitt i fairway varvas med förödande hopptoppar och elaka slicar till platser långt från händelsernas centrum.
Därför förlorar Christian Clausen snabbt de tre första hålen innan blodflödet stoppas på fyran och en delning av det 170 meter långa par 3-hålet ger både honom och matchen välbehövligt syre.
55-åringens spel andas potential och den vältränade kroppen sätter heller inte några begränsningar, men som för så många andra i liknande positioner får golfen för lite omsorg när mer karriärknutna aktiviteter ber om uppmärksamhet.
– Jag försöker klämma in en del kvällsronder i Djursholm under sommaren och sedan går jag alltid några varv vid sommarhuset på Själland. Tyvärr blir det inte så mycket spel som jag vill, säger Clausen.
Han betonar just “tyvärr”, för när den kostymklädda exteriören ersätts med vita prasselbyxor, Crossbälte och röd ruggertröja av äldre Peakmodell framtonar bilden av en man med både ambition att utvecklas och passion för spelet.
– Golfen innebär många saker för mig. Jag är mycket inomhus i vanliga fall och det här är ett fantastiskt sätt att komma ut. Dessutom kan jag faktiskt få en hel del goda idéer på golfbanan, säger den danske bankchefen.
Trots att en del av 90-talets haussade betydelse av golfbanan som mötesplats har försvunnit, berättar Clausen att spelet fortfarande utgör ett viktigt socialt kitt mellan många av det svenska näringslivets toppar. Det är kanske inte längre lika accepterat att vika en dag till företagsgolf eller att diskutera sig fram till viktiga affärsbeslut under en rond – men däremot fungerar 18 hål bra ur ett relationsbyggande perspektiv.
– Golfbanan har fördelen att man får chansen att prata och utveckla relationen under en längre tid, inte bara som en affärslunch. Dessutom är det ett perfekt sätt att lära känna nya människor på och sedan jag flyttade till Sverige för några år sedan händer det att jag föreslår nya bekantskaper att vi ska ses över en golfrond.

NYHETEN SLÄPPS I OKTOBER 2009. Efter år av problem med ekonomi, startfält och sjunkande status offentliggör Scandinavian Masters en ny titelsponsor som kan ge tävlingen livskraft igen och överenskommelsen med Nordens största bank sägs vara ett av de största sponsringsavtal som har tecknats inom svensk idrott.
Värdet som kommuniceras är 64 miljoner kronor, eller drygt 21 miljoner om året i tre år.
Scandinavian Masters får därmed prefixet Nordea och den inhemska proffstouren blir Nordea Tour.
– Vi har diskuterat golfsponsring tidigare inom Nordea och nu tycker vi att alla delar föll på plats. Tävlingens ambitioner att bli den bästa i Europa ligger i linje med vår vision om att bygga superbanken Great Nordea. Sedan är Nordea Tour också en viktig del tycker jag. Det är tävlingar runt om i landet och Nordea är också en lokal bank.

Nu är premiärtävlingen av Masters avklarad – hur upplevde du den?
– Den blev fantastisk på många sätt. För vår del siktade vi i stor utsträckning mot att attrahera förmånskunder och det lyckades vi med. Det var trevligt, socialt och allt kändes rätt.
Ni har skrivit avtal på tre år – men min känsla är att ni ser mer långsiktigt än så på engagemanget. Har jag rätt?
– När man går in i något sånt här har man långsiktighet i åtanke. Men det är klart att det är ett affärsbeslut också. Vi kommer att utvärdera saken löpande, så får vi helt enkelt se.

Det ojämna spelet i vår match fortsätter.
Ungefär en gång per hål utbrister den danske bankdirektören ett upprört “Men Christian!” när ett skeende inte riktigt sammanfaller med planen. Men tack vare några sköna slag och ett antal välriktade puttar rullas en och annan bogey i – vilket han tack vare 16 extraslag kan kapitalisera på i form av vunna hål.
Inför det svåra nionde hämtas ny kraft.
Nordeachefen öppnar ett av facken i sin bag, fiskar fram ett snyggt litet foliepaket och sätter tänderna i det hemsmidda innehållet.
– Danskt rågbröd! Det är grejer det. Helt allvarligt så är det faktiskt det som gör att jag håller mig i trim. Jag äter aldrig maten på flygplan eller så. Jag tar alltid med mig sånt här själv i stället. Mycket nyttigare och bättre, säger Clausen.
Sedan skickar han ut en drive som landar halvvägs till evigheten, slår sig fram i perfekt attackposition, träffar pinnen med inspelet från 100 meter och rullar i putten från en halvmeter för birdie för att gå till två ner i matchen.
Sällan har effekten av danskt rågbröd dokumenterats mer visuellt.

CHRISTIAN CLAUSEN HAR VARIT NORDEAS HÖGSTE CHEF i snart fyra år. Han lämnade Danmark och ledningspositionen för bankens kapitalförvaltning och livförsäkringsverksamhet och drömde söta drömmar om att få möjligheten att förverkliga sina visioner för Nordea.
Då kom finanskrisen.
Tankar på tillväxt fick läggas åt sidan och all fokus koncentrerades i stället på riskhantering.
– Genom krisen har jag många gånger talat om för koncernledningen att det är fantastiskt att vi har definierat en riskprofil som håller hela vägen igenom och det ska vi vara stolta över. Vi hade inte ett enskilt kvartal med underskott och det är ett bra betyg.

Hur har krisen påverkat ditt ledarskap?
– Det är väl som med golfen. Går man en bra rond får man bra självförtroende. Det är i lågkonjunktur man ser om ledarskapet fungerar, inte i högkonjunktur. Att vi tog oss igenom det på ett bra sätt visar att allt går att göra om man har fokus och jobbar hårt, säger Clausen.
Med samma målmedvetna devis försöker han arbeta sig in i vår match på Bro Hof, men Callawayjärnen vill inte riktigt göra jobbet.
Efter en dubbel på tolvan är Nordeachefen fyra ner, men hoppet om en heroisk vändning finns fortfarande.
– Jag brukar vara stark på slutet, så än är det inte kört.
Vi pratar om nedgången inom golfen och att många svenska klubbar nu har stora ekonomiska problem, som skapat en del turbulens runt om i landet.
Men Christian Clausen låter inte särskilt bekymrad över situationen.
– Också golfklubbarna måsta anpassa sina kostnader, precis som i näringslivet. Jag tror inte att man ska vara så rädd att sätta upp en ny ambitionsnivå under en period. Sedan kör man igen om fem-tio år. Intresset kommer tillbaka och eftersom befolkningen bara blir äldre så är golf en vinnare på lång sikt.
Det är däremot inte Clausen den här dagen. Efter att ha hyfsat till siffrorna mot slutet är spelet över för Nordeabossen på det 17:e hålet.
Inte heller det drar ner hans fredagshumör, utan i stället gräver han djupt i bagen efter en sista metafor innan privatchauffören tar honom tillbaka till kontoret.
– Golf är som börsen egentligen. Det finns ingen korrelation mellan dåtid och framtid. Bara för att börsen har gått upp tio dagar innebär det inte att den gör det den elfte. En bra rond kan lika gärna innebära en dålig nästa.


Text: Tobias Bergman • 2011-02-16
SpelaNyheter
Scroll to Top