Följa

Förbundet vill sälja Svensk Golf

Svenska Golfförbundet öppnar för ett köp av medieverksamheten med tidningen Svensk Golf i spetsen. "En extern producent har större möjligheter till lönsam verksamhet", säger generalsekreterare Gunnar Håkansson.

Text: Karin Klarström • 2015-01-28 Uppdaterad 2015-01-28

2016 fyller tidningen Svensk Golf 70 år. Svenska Golfförbundet köpte tidningen 1964 och sedan dess har magasinet varit förbundets officiella medlemstidning.

Men nu vill förbundet att någon annan ska ta över.

– Förbundet har jobbat hårt med att bygga Svensk Golf till den framgångsrika produkt den är idag. Men nu är det dags för en professionell aktör att ta över och fortsätta utveckla tidningen i samma linje för framtiden, säger Gunnar Håkansson.

Enligt Håkansson blir det allt dyrare att producera förbundets medier. Medieklimatet och annonsmarknaden har hårdnat men förbundet har lyckats bra i förhandlingar om tryck, papper och distribution etc.

Vad händer med tidningen vid en försäljning?
– Det kommer att vara en medlemstidning även fortsättningsvis. Svensk Golf är en stor kommunikationskanal och en viktig inspirationskälla för många golfare och är därför viktig för förbundet.

– Det här har ingenting med redaktionen eller innehållet att göra. Vi tror att rätt köpare har större möjlighet att se till att tidningen även fortsättningsvis håller samma höga kvalitet. I dagsläget ser vi att det framtida underskottet på sikt skulle äventyra förbundets övriga verksamhet.

Vad händer med personalen på redaktionen?
– Det är en förutsättning för affären att personalen bereds anställning hos den nya producenten. Det är också en förutsättning att tidningen fortsatt blir en medlemstidning enligt samma princip som tidigare, det vill säga en tidning per hushåll till medlemmar i en svensk golfklubb.

Svensk Golfs chefredaktör Tobias Bergman tycker det är en spännande process som har inletts, även om det i nuläget inte finns några besked om detaljer.

– Det är klart att det känns lite vemodigt att SGF säljer en tidning som har varit i förbundets ägo i 50 år. Samtidigt tycker jag att man agerar helt rätt. Nu får Svensk Golf förhoppningsvis chansen att utvecklas ännu mer tillsammans med en ny ägare. Vi vet att tidningen är oerhört uppskattad enligt våra läsarundersökningar och detta säkerställer att golfarna också fortsatt får en medlemstidning med hög kvalitet, säger han.

Under januari och februari kommer förbundet att gå ut med en bred förfrågningsprocess för att undersöka intresset för att köpa och producera det redaktionella innehållet i Svensk Golf, på Golf.se samt Golfguiden. Till sin hjälp har förbundet konsulten Carl Gyllfors, tidigare bland annat vd på Aftonbladet.

Parallellt med detta arbete kommer sajten golf.se att göras om. Idag är sajten delad mellan Svensk Golfs redaktionella innehåll och Svenska Golfförbundets kommunikativa del. Nu delas innehållet upp på två sajter: Svenska Golfförbundets information ligger kvar på adressen www.golf.se och tidningen Svensk Golfs redaktionella innehåll flyttar till nya svenskgolf.se/wp


Text: Karin Klarström • 2015-01-28
FöljaNyheter
Scroll to Top