Det spelas fortfarande mycket golf i Sverige, som toppar listan över andel golfare i Europa.

Följa

Sverige fortfarande störst

Golfåret 2010 fick en trög start med iskall vår, och även den heta sommaren blev ett ekonomiskt bakslag. Medlemstappet fortsätter, men nya medlemmar fortsätter strömma in. Och Sverige är fortfarande det största golflandet i Europa.

Text: Karin Klarström • 2011-01-02 Uppdaterad 2011-01-02

2010 i siffror

Antal klubbar: 489
Antal aktiva medlemmar: 500 719
Antalet aktiva juniorer flickor/pojkar (under 21 år): 13 086/43 300
Antalet aktiva seniorer damer/herrar: (över 21) 135 709/308 624
Största distriktet: Skåne, 75 207 aktiva medlemmar
De som spelade tävling under 2010 valde singelspel (65,2 procent) före parspel (27,4 procent) och scramble (7,4 procent)
I singeltävlingar valde flest deltagare spelformen slaggolf (52,3 procent) före slagtävling (26 procent) och poängbogey (21,7 procent).
Medianålder klubbordförande: 59 år
Medianålder styrelseledamot: 57 år
Medianålder klubbchef/vd/intendent: 49 år
Antal kvinnliga medlemmar (junorer + seniorer): 148 795 (29,7 procent av golfarna)

Läs ocksåFörbundet åker och besöker klubbarna – så ser planen ut

5,7 procent av den svenska befolkningen var under 2010 medlemmar i en golfklubb. Det är den högsta siffran i hela Europa, enligt siffror från EGA och ekonomiska konsultföretaget KPMG. Som god tvåa ligger Island, med siffran 5 procent av befolkningen. Andra intressanta järmförelsesiffror är exempelvis att grannen Danmark har en golfandel på 2,8 procent av befolkningen och Storbritannien/Irland 2,2 procent. Trots att Sverige ligger högst av alla är det bilden av golfen som krisbransch som dominerat sedan den första minusrapporten presenterades 2005. För första gången visade Golfsverige då minskade medlemssiffror efter hundra år av tillväxt.

– Även under 2010 tappade vi medlemmar i jämförelse med 2009, men samtidigt strömmar det hela tiden till nya golfare till klubbarna. Problemet som vi pratat om länge är att vi måste bli bättre på att ta hand om de som redan är medlemmar, så de vill stanna kvar, säger Jan Ekblom på Svenska Golfförbundet.

Drygt 44 000 aktiva medlemskap försvann ur de svenska klubbarna under 2010, jämfört med 2009. Men samtidigt kom drygt 8 000 tidigare medlemmar tillbaka som medlemmar, samt drygt 23 000 helt nya golfare vilket betyder att medlemstappet totalt stannade på drygt 13 000.

Jan Ekblom är sedan 2010 ansvarig för att ta fram fakta om hur Golfsverige och omvärlden utvecklas och förändras. Detta för att förbundet ska ha koll på aktuella siffror och skeenden, och därmed kunna förse golfklubbarna med snabb och aktuell information.

– Vi måste vara mer snabbfotade inom golfen, och bli bättre på att anpassa vår struktur i förhållande till hur marknaden utvecklas, säger Ekblom och använder golfåret 2010 som ett exempel på detta.

Även om antalet medlemmar minskar och det i det stora hela var ett minusår med färre spelade ronder och ekonomiska problem i Golfsverige, så fanns det samtidigt klubbar som upplevde en helt annan verklighet.

– När vi tittar på året som gått så ser vi att tre klubbar har gått i konkurs, och många har stora ekonomiska problem. Samtidigt finns det anläggningar som ser 2010 som ett fantastiskt år med ökad medlemstillströmning och god ekonomi.

Varför är det så stor skillnad?
– De klubbar som har haft ett bra år har alla jobbat aktivt med omvärldsbevakning och nyckeltal. Med rätt information kan man lättare fatta beslut som påverkar framtiden för klubben.

Med hjälp av fakta kan klubbarna lättare anpassa verksamheten till vad kunderna vill ha, anser Svenska Golfförbundet och fortsätter bistå med information för de klubbar som är intresserade. I februari åker några av förbundets anställda ut för att träffa klubbar och diskutera de aktuella frågorna (se separat artikel). En av punkterna på agendan är hur klubbarna bättre kan utnyttja golfens IT-system (GIT) för att följa kundernas beteenden.

– Vet man att det är många höghandicappare som har bokat kan det vara bra för greenkeepern att sätta flaggorna lite snällare, så får de en roligare dag på banan. Ser man i bokningsstatistiken att det är många juniorer som ska spela på söndagsförmiddagen kanske det kan vara bra för krögaren att veta, så det finns nåt som lockar dem i restaurangen. Och så vidare. Det finns många exempel på hur man kan använda de fakta klubben redan har, säger Jan Ekblom.


Text: Karin Klarström • 2011-01-02
FöljaNyheter
Scroll to Top