Christer Bergfors har ett hektiskt år framför sig, med en rad kampanjer som ska dras igång under 2011. Foto: SGF

Följa

Så ska golfen växa

Juniorsatsning, OS, ökad tv-bevakning och en Sverigeturné. Det är ett späckat schema som golfförbundet drar igång under golfåret 2011. Den nygamla frågan om finansieringen får dock vänta ytterligare något år, enligt SGF-basen Christer Bergfors.

Text: Jörgen Ohlson • 2011-01-13 Uppdaterad 2011-01-13

Antalet golfmedlemmar i Sverige fortsatte att minska. Nettotappet under 2010 var cirka 13 000, att jämföras med 15 000 året före.

– Minskningen blir mindre för varje år och kurvan är på väg att plana ut. Vi hoppas och tror att vi helt ska kunna vända den negativa trenden, säger Svenska Golfförbundets styrelseordförande Christer Bergfors.

Under det år som ligger orört framför oss kommer förbundet att stimulera  verksamheten på flera plan.

Finansieringsfrågan uppe igen
En punkt som dykt upp allt oftare på dagordningen under senare tid är frågan om medlemsavgiften till SGF. Det har funnits tankar på att konstruera avgiften som ett smörgåsbord, det vill säga att klubbarna själva får bestämma om man vill ha Svensk Golf, handicap, försäkringar, olika GIT-tjänster och så vidare – och sedan betala därefter.

– Det här är en mycket svår fråga, med stora fördelar men också stora nackdelar. Om vi bara sitter still i båten måste vi till slut höja avgifterna till SGF, det är därför frågan om alternativa finansieringsformer har väckts. Den finns nu ute hos distrikten, som får bolla vidare med klubbarna.

– Men det här är ett långsiktigt projekt, vars konsekvenser noggrant måste vägas. Som jag ser det kan ett konkret förslag tidigast läggas 2012 och ett beslut i så fall fattas 2013, säger Christer Bergfors.

Det finns däremot en rad frågor som ligger betydligt närmare i tid. Christer Bergfors berättar om några av de satsningar som ska genomföras under det kommande året.

JUNIORLYFTET
Förbundsmötet 2010 beviljade medel för att stimulera rekrytering av nya juniorer och behålla de juniorer som redan finns ute på klubbarna.

– Vi har en pott för detta och är redan igång. Med Bengt Sylvan som projektledare kan vi nu ge aktiv konsulthjälp till de golfklubbar som är intresserade. Det kan gälla att nå kontakt med skolor, idrottsföreningar och annat.

– Juniorlyftet kommer att ta fart på allvar under 2011, säger Bergfors.

MED SIKTE PÅ OS
Golf är en olympisk sport från 2016. Med ny landslagsledning vid rodret kommer elitsatsningen redan från i år att ha en olympisk prägel.

– Vi har redan ett bra samarbete med SOK och det samarbetet hoppas vi kunna utveckla ytterligare. SOK är en bra verkstad och vår förhoppning är att med deras hjälp kunna ge ett bra stöd för våra talanger.

– Vid OS 2016 kommer sannolikt många av dagens svenska stjärnor att vara aktuella för spel. Men det kommer ett OS även 2020 och vi måste börja snegla dit redan nu. Hur kan vi hjälpa framtidens stjärnor är en fråga vi måste ställa, säger Bergfors.

DET NYA GOLFSVERIGE
Det som tidigare gick under namnet Sverigeresan har utvecklats till Det Nya Golfsverige, och är ett projekt som funnits några år. Från början skedde satsningen i mindre skala men den har utvecklats år för år.

– I år inleds resan i Östersund i februari och avslutas i Visby i mars. Då har vi hunnit besöka tio platser. Intresset är mycket stort ute i landet och vi räknar med allt från 80 till 200 personer på varje ställe, berättar Bergfors.

Deltagare på resan är förutom ordförande Christer Bergfors och generalsekreterare Gunnar Håkansson ett antal SGF-anslutna personer med specialkompetens inom olika områnden.

– Syftet med resan är att vi ska lyssna på klubbarna och förhoppningsvis stimulera distrikt och klubbar att anpassa verksamheten till  dagens verklighet. Det kan handla om frågor som att hitta medlemskap som passar olika medlemmars behov, att skapa ett mervärde för medlemmen och att stiumlera den sociala biten – kanske i första hand för nya medlemmar, säger Bergfors.

ATT SYNAS I MEDIA 
Hur ska golfen synas bättre i media, och framför allt tv? Det är en fråga som ständigt finns på SGF-styrelsens agenda.

– Vi kommer 2011 att föra nya diskussioner med olika tv-bolag. Vi vill att golfen ska bli mer tillgänglig även för den allmänhet som finns utanför Viasats golfkanal. Nu finns ju exempelvis TV10, som kan ses av betydligt fler tittare.

– Sändningarna från Nordea Scandinavian Masters i SVT blev en stor framgång, med jättefina tittarsiffor i synnerhet sista dagen. På SvT har vi noterat en posistiv syn på golfen och ett ökat intresse, säger Christer Bergfors. 


Text: Jörgen Ohlson • 2011-01-13
FöljaNyheter
Scroll to Top